Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Foodoran asiakastutkimus

Hiisku, Maija (2024)

 
Avaa tiedosto
Hiisku_Maija.pdf (3.094Mt)
Lataukset: 


Hiisku, Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, mitä esteitä etelähelsinkiläisillä, jotka käyttävät valtaosan ajasta Woltin palveluita, on toimeksiantajayrityksen eli Foodoran palveluiden käyttämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tutkia ruoan kotiinkuljetuspalveluntarjoajan valintaan vaikuttavia tekijöitä, palveluntuottajan brändin merkitystä sekä tunnistettavissa olevia oston esteitä. Tutkimuksen lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia saa-tujen tulosten pohjalta.

Tietoperustassa käsiteltiin yleisesti kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, tarkemmin palveluntarjoajaan valintaan vaikuttavia tekijöitä, oston esteitä sekä brändin vaikutusta ostopäätökseen.

Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena hyödyntäen kyselylomaketta, joka luotiin Webropol -työkalun avulla. Kyselyn kysymykset olivat pääosin määrällisiä, mutta kyselyssä oli myös laadullisia kysymyksiä, jotka toimivat täydentävänä tietona. Kolmas osapuoli, yritys Norstat Fin-land Oy, keräsi vastaukset kyselylomakkeeseen alustallaan. Webropol-kyselylomakkeen linkki toimitettiin Norstatille 4.4.2024 ja kysely oli auki vastaajille 5.4.-10.4.2024 välisenä aikana. Kyselyyn kertyi 226 vastausta, joista tutkimusta varten hyödynnettiin 150 vastausta, jotka olivat halutulta kohderyhmältä. Tutkimusaineisto käsiteltiin Webropolin omalla alustalla sekä Word-ohjelmalla, johon vastaukset saatiin vietyä helposti suoraan Webropolista.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että suurimmat esteet Foodoran palveluiden käyttämiseen ovat Foodoran tarjoama ravintola- ja/tai kauppavalikoima, sovelluksen toimivuus sekä hintataso. Lisäksi tutkimustulosten perusteella ilmenee, että Foodora on vastanneiden kesken tunnettu brändi, mutta monella vastaajalla ei kuitenkaan herää Foodorasta mitään mielikuvia. Voidaan siis todeta, että puuttuva brändimielikuva on myös mahdollinen oston este.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste