Päiväkirjatyö elämyspalveluiden ohjaamisesta
Haapala, Niklas (2024)
Haapala, Niklas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713080
Tiivistelmä
Kyseessä on päiväkirjaopinnäytetyö, jossa seurattiin kehittymistä elämysten ja hyvän asiakaskokemuksen tuottamisessa moottorikelkkasafarioppaana työskennellessä. Pyrkimys oli myös kehittyä asiakaspalvelijana ohjaustilanteissa. Safarioppaana työskenneltiin suurimmaksi osaksi englannin kielellä. Kehittymistä tuki elämyksiin, asiakaskokemukseen, asiakaspalveluun ja matkailuun liittyvä lähdekirjallisuus.
Opinnäytetyö koostui kahdeksasta seurantaviikosta, jotka sijoittuvat talvikaudelle 2023–2024. Seurantaviikoissa pohdittiin kuluneen viikon tapahtumia ja tapahtumista johtunutta kehittymistä safarioppaan työssä. Eri aiheita, joista kehittymistä seurattiin, olivat mm. englannin kielellä tapahtuva asiakaspalvelu ja ryhmänohjaus, sekä työnkuvan oppiminen ja siinä kehittyminen. Näitä aiheita liitettiin opinnäytetyön kannalta keskeisiin käsitteisiin, jotka olivat elämykset ja asiakaskokemus. Aluksi seurattiin oppaan työnkuvan oppimista. Vähitellen kokemuksen kehittyessä aiheita alettiin tutkia syvällisemmin, jotta paras asiakaskokemus ja mahdollinen elämys saataisiin aikaan.
Kehittymistä tapahtui tasaisesti seurantajakson aikana. Eniten kehittymistä tapahtui asiakaspalvelutaidoissa. Englanninkielisestä vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa tuli nopeasti luonnollista, mikä vaikutti positiivisempaan asiakaskokemukseen. Elämyksen mahdollistamisesta tuli uusia oivalluksia, kuten yksilöllisyyden tärkeys ja elämysten monimuotoisuus. Asiakkaiden toiveista ja odotuksista elämyspalveluihin liittyen saatiin myös parempi kuva lähtötilanteeseen verrattuna. Asiakkaille useimmiten tärkeintä safarille liittyessä oli vauhti. Perheellisille puolestaan parhaan elämyksen toi lapsiystävälliset safarit.
Opinnäytetyö koostui kahdeksasta seurantaviikosta, jotka sijoittuvat talvikaudelle 2023–2024. Seurantaviikoissa pohdittiin kuluneen viikon tapahtumia ja tapahtumista johtunutta kehittymistä safarioppaan työssä. Eri aiheita, joista kehittymistä seurattiin, olivat mm. englannin kielellä tapahtuva asiakaspalvelu ja ryhmänohjaus, sekä työnkuvan oppiminen ja siinä kehittyminen. Näitä aiheita liitettiin opinnäytetyön kannalta keskeisiin käsitteisiin, jotka olivat elämykset ja asiakaskokemus. Aluksi seurattiin oppaan työnkuvan oppimista. Vähitellen kokemuksen kehittyessä aiheita alettiin tutkia syvällisemmin, jotta paras asiakaskokemus ja mahdollinen elämys saataisiin aikaan.
Kehittymistä tapahtui tasaisesti seurantajakson aikana. Eniten kehittymistä tapahtui asiakaspalvelutaidoissa. Englanninkielisestä vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa tuli nopeasti luonnollista, mikä vaikutti positiivisempaan asiakaskokemukseen. Elämyksen mahdollistamisesta tuli uusia oivalluksia, kuten yksilöllisyyden tärkeys ja elämysten monimuotoisuus. Asiakkaiden toiveista ja odotuksista elämyspalveluihin liittyen saatiin myös parempi kuva lähtötilanteeseen verrattuna. Asiakkaille useimmiten tärkeintä safarille liittyessä oli vauhti. Perheellisille puolestaan parhaan elämyksen toi lapsiystävälliset safarit.