Sappeen seikkailupuiston perehdytysopas
Nieminen, Eetu (2024)
Nieminen, Eetu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuottaa perehdytysopas Sappeen seikkailupuistolle. Toimeksiantajana Sappeen seikkailupuisto on Pälkäneellä Pirkanmaalla sijaitsevan ympärivuotisen matkailukeskuksen seikkailupuisto. Oppaan ideana oli tuottaa Sappeen seikkailupuistolle perehdytysopas, josta löytyy seikkailupuiston uusille työntekijöille olennaiset tiedot ja taidot.
Tietoperustassa käsiteltiin asiakaskokemusta käsitteenä, ja miten sitä voitaisiin parantaa. Lisäksi pureuduttiin perehdytykseen syvemmin, ja mitä asioita perehdyttämisessä tulee ottaa huomioon. Seikkailupuistoista tehtiin teoriakatsaus, jotta lukija ymmärtää millaisella kentällä opinnäytetyön aihe toimii. Oppaan tekemisessä hyödynnettiin teoriataustasta tarttuneita oppeja. Oppaan kehittämismenetelmänä käytettiin lineaarista mallia, jonka mukaan kehittämistyö tehtiin.
Yhtenä osana oppaan toteutusta käytettiin apuna teemakyselyä, jotta saatiin yksilöityä tietoa oppaan aiheesta. Tässä raportissa on kuvattu teoriataustan ja tutkimusmenetelmien jälkeen, kyselyssä ilmenneitä tuloksia, ja raportoitu niiden sekä teoriataustan perusteella tehtyjä valintoja. Raportissa käsitellään lopulta myös oppaan tekemisen prosessia ja pohditaan sen onnistumista sekä jatkokehittämismahdollisuuksia.
Oppaan tuottamisen prosessi aloitettiin syksyllä 2023 ja se valmistui keväällä 2024. Opas tulee käyttöön Sappeen seikkailupuiston uusille työntekijöille perehdytysmateriaaliksi kesällä 2024. Myös perehdyttäjät tulevat hyödyntämään opasta perehdytyksen runkona. Opas sisältää tiedot ja taidot seikkailupuistotyöstä, mitä työskentely Sappeen seikkailupuistossa edellyttää. Teemana perehdytysoppaan taustalla on asiakaskokemuksen parantaminen seikkailupuistossa. Asiakaspalvelun vaaliminen ja seikkailupuistotyö olivat asioita, joita oppaassa haluttiin painottaa.
Tietoperustassa käsiteltiin asiakaskokemusta käsitteenä, ja miten sitä voitaisiin parantaa. Lisäksi pureuduttiin perehdytykseen syvemmin, ja mitä asioita perehdyttämisessä tulee ottaa huomioon. Seikkailupuistoista tehtiin teoriakatsaus, jotta lukija ymmärtää millaisella kentällä opinnäytetyön aihe toimii. Oppaan tekemisessä hyödynnettiin teoriataustasta tarttuneita oppeja. Oppaan kehittämismenetelmänä käytettiin lineaarista mallia, jonka mukaan kehittämistyö tehtiin.
Yhtenä osana oppaan toteutusta käytettiin apuna teemakyselyä, jotta saatiin yksilöityä tietoa oppaan aiheesta. Tässä raportissa on kuvattu teoriataustan ja tutkimusmenetelmien jälkeen, kyselyssä ilmenneitä tuloksia, ja raportoitu niiden sekä teoriataustan perusteella tehtyjä valintoja. Raportissa käsitellään lopulta myös oppaan tekemisen prosessia ja pohditaan sen onnistumista sekä jatkokehittämismahdollisuuksia.
Oppaan tuottamisen prosessi aloitettiin syksyllä 2023 ja se valmistui keväällä 2024. Opas tulee käyttöön Sappeen seikkailupuiston uusille työntekijöille perehdytysmateriaaliksi kesällä 2024. Myös perehdyttäjät tulevat hyödyntämään opasta perehdytyksen runkona. Opas sisältää tiedot ja taidot seikkailupuistotyöstä, mitä työskentely Sappeen seikkailupuistossa edellyttää. Teemana perehdytysoppaan taustalla on asiakaskokemuksen parantaminen seikkailupuistossa. Asiakaspalvelun vaaliminen ja seikkailupuistotyö olivat asioita, joita oppaassa haluttiin painottaa.