Spare Parts Logistics Budgeting Guide for Land-Based Wärtsilä Power Plants
Nystrand, Nicoline (2024)
Nystrand, Nicoline
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013472
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to make a guideline for reserving the freight cost for the delivery of spare parts to Wärtsilä's power plant and create a support pillar for budgeting to go back to in case of uncertainty. Also based on the main purpose was to compare different delivery methods with each other and analyze different approaches for base load spare parts volumes versus low spare parts volume agreements.
The methodology approach examines shipping costs for spare parts to power plants through a combination of qualitative and quantitative methods, including abductive and inductive reasoning. By analyzing data from various sources, common patterns and intentions regarding shipping costs are identified. Through interviews and observations, the complex factors affecting shipping costs are understood, while quantitative data enables a systematic analysis of costs in relation to budgeting. Expert consultation is used to deepen the understanding of the subject. Through these methods, a comprehensive understanding of shipping cost dynamics and its impact on company strategies and budgeting is achieved.
The conclusion of the thesis shows that the current percentage value to reserve is still relevant. To stay at a winning level among competitors, there is room to improve the reservation percentages for the freight of spare parts based on the global list prices.
Finally, recommendations and future development proposals were given based on the conclusion, which can be continued to be researched further. This applies both to the analysis of the contract level for each incoterm, and to a whole new method that can be realized on already existing data. Syftet med detta examensarbete var att göra en riktlinje för att reservera fraktkostnaderna för leverans av reservdelar till Wärtsiläs kraftverk och skapa en stödpelare vid budgetering att gå tillbaka till vid osäkerhet. Även utifrån huvudsyftet var att jämföra olika leveransmetoder mellan varandra och analysera olika tillvägagångssätt för baslast reservdelar volymer kontra låga reservdelar volymavtal.
Tillvägagångsättet för metodiken undersöker fraktkostnader för reservdelar till kraftverk genom en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder, inklusive induktiv och induktivt resonemang. Genom att analysera data från olika källor identifieras gemensamma mönster och intentioner avseende fraktkostnader. Genom intervjuer och observationer förstås de komplexa faktorer som påverkar fraktkostnaderna, medan kvantitativa data möjliggör en systematisk analys av kostnader i förhållande till budgetering. Expertkonsultation används för att fördjupa förståelsen för ämnet. Genom dessa metoder uppnås en omfattande förståelse för fraktkostnadernas dynamik och dess inverkan på företagets strategier och budgetering.
Slutsatsen för examensarbetet ger att den nuvarande procenten värdet att reservera är fortfarande aktuellt. För att hålla sig på en vinnande nivå bland konkurrenterna finns det spelrum att förbättra reservationsprocenter för frakten av reservdelar baserad på försäljningspriset.
Slutligen gavs det rekommendationer och framtida utvecklingsförslag baserad på slutsatsens som kan fortsättas att forskas vidare på. Detta gällande både på analysering av kontraktsnivå, för varje incoterm och till ett en hel ny metod som kan förverkligas på redan befintliga data.
The methodology approach examines shipping costs for spare parts to power plants through a combination of qualitative and quantitative methods, including abductive and inductive reasoning. By analyzing data from various sources, common patterns and intentions regarding shipping costs are identified. Through interviews and observations, the complex factors affecting shipping costs are understood, while quantitative data enables a systematic analysis of costs in relation to budgeting. Expert consultation is used to deepen the understanding of the subject. Through these methods, a comprehensive understanding of shipping cost dynamics and its impact on company strategies and budgeting is achieved.
The conclusion of the thesis shows that the current percentage value to reserve is still relevant. To stay at a winning level among competitors, there is room to improve the reservation percentages for the freight of spare parts based on the global list prices.
Finally, recommendations and future development proposals were given based on the conclusion, which can be continued to be researched further. This applies both to the analysis of the contract level for each incoterm, and to a whole new method that can be realized on already existing data.
Tillvägagångsättet för metodiken undersöker fraktkostnader för reservdelar till kraftverk genom en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder, inklusive induktiv och induktivt resonemang. Genom att analysera data från olika källor identifieras gemensamma mönster och intentioner avseende fraktkostnader. Genom intervjuer och observationer förstås de komplexa faktorer som påverkar fraktkostnaderna, medan kvantitativa data möjliggör en systematisk analys av kostnader i förhållande till budgetering. Expertkonsultation används för att fördjupa förståelsen för ämnet. Genom dessa metoder uppnås en omfattande förståelse för fraktkostnadernas dynamik och dess inverkan på företagets strategier och budgetering.
Slutsatsen för examensarbetet ger att den nuvarande procenten värdet att reservera är fortfarande aktuellt. För att hålla sig på en vinnande nivå bland konkurrenterna finns det spelrum att förbättra reservationsprocenter för frakten av reservdelar baserad på försäljningspriset.
Slutligen gavs det rekommendationer och framtida utvecklingsförslag baserad på slutsatsens som kan fortsättas att forskas vidare på. Detta gällande både på analysering av kontraktsnivå, för varje incoterm och till ett en hel ny metod som kan förverkligas på redan befintliga data.