WebGL-pohjaisen AR-sovelluksen toteutus pelimoottorilla
Halonen, Sari (2024)
Halonen, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013456
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää verkkopohjainen lisätyn todellisuuden sovellus. Työssä tutkittiin, mitä tulee ottaa huomioon verkkosivupohjaista lisätyn todellisuuden sovellusta kehittäessä ja mitä työkaluja sen kehittämiseen voi hyödyntää.
Opinnäytetyön tutkimusongelma on WebGL-pohjaisen sovelluksen kehittäminen pelimoottorilla ja kysymykseen pyritään vastaamaan hyödyntämällä kehittämistutkimusta. Tutkimus jakaantui kahteen osaan: teoriaosuuteen ja sovelluksen kehittämistyöhön. Teoriaosassa käsitellään aiheeseen liittyvää termistöä ja kehittämisosiossa perehdytään sovelluksen varsinaiseen kehittämiseen ja sen vaiheisiin. Ennen sovelluksen kehittämistä otettiin selvää, mitä pelimoottoria sovelluksen kehittämiseen voidaan hyödyntää ja mitä työkaluja pelimoottorille on saatavissa, joita voisi käyttää kehityksessä. Testattavia työkaluja löytyi jonkin verran, mutta vain testaamalla voitaisiin varmistaa niiden soveltuvuus kehitystyöhön. Sovellusta kehitettäessä kokeiltiin suunnitteluvaiheessa löydettyjä työkaluja ja testattiin, miten hyvin ne soveltuvat suunnitellun laisen sovelluksen kehittämiseen.
Täysin suunnitelmien mukaista verkkopohjaista sovellusta ei saatu kehitettyä, mutta tutkimusongelmaan saatiin kuitenkin jonkinlainen ratkaisu. Tutkimuksessa löydettiin useita työkaluja, jotka soveltuivat osittain sovelluksen kehittämiseen, mutta eivät tällä hetkellä vielä tarjoa kaikkia tarvittavia ominaisuuksia. Tutkimuksessa todetaan sovelluksen kehittämisen vaativan sellaisia työkaluja, joita ei vielä tällä hetkellä ole olemassa, mutta jollaisia on kyllä kehitteillä.
Opinnäytetyön tutkimusongelma on WebGL-pohjaisen sovelluksen kehittäminen pelimoottorilla ja kysymykseen pyritään vastaamaan hyödyntämällä kehittämistutkimusta. Tutkimus jakaantui kahteen osaan: teoriaosuuteen ja sovelluksen kehittämistyöhön. Teoriaosassa käsitellään aiheeseen liittyvää termistöä ja kehittämisosiossa perehdytään sovelluksen varsinaiseen kehittämiseen ja sen vaiheisiin. Ennen sovelluksen kehittämistä otettiin selvää, mitä pelimoottoria sovelluksen kehittämiseen voidaan hyödyntää ja mitä työkaluja pelimoottorille on saatavissa, joita voisi käyttää kehityksessä. Testattavia työkaluja löytyi jonkin verran, mutta vain testaamalla voitaisiin varmistaa niiden soveltuvuus kehitystyöhön. Sovellusta kehitettäessä kokeiltiin suunnitteluvaiheessa löydettyjä työkaluja ja testattiin, miten hyvin ne soveltuvat suunnitellun laisen sovelluksen kehittämiseen.
Täysin suunnitelmien mukaista verkkopohjaista sovellusta ei saatu kehitettyä, mutta tutkimusongelmaan saatiin kuitenkin jonkinlainen ratkaisu. Tutkimuksessa löydettiin useita työkaluja, jotka soveltuivat osittain sovelluksen kehittämiseen, mutta eivät tällä hetkellä vielä tarjoa kaikkia tarvittavia ominaisuuksia. Tutkimuksessa todetaan sovelluksen kehittämisen vaativan sellaisia työkaluja, joita ei vielä tällä hetkellä ole olemassa, mutta jollaisia on kyllä kehitteillä.