Sosiaalisen median suunnitelma tavoitteellisten somesisältöjen tukena : case Meri Art & Design
Kivimäki, Jenni (2024)
Kivimäki, Jenni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013463
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi sosiaalisen median suunnitelma Meri Art & Design pienyrityksen uudelle Instagram-tilille, joka perustettiin keväällä 2024. Toimeksiantajan käytössä ollut tili jäi henkilökohtaiseen käyttöön ja yrityssisältö siirtyi uudelle tilille. Somesuunnitelma tuli tarpeeseen, sillä toimeksiantajalla ei ollut entuudestaan käytössä minkäänlaista suunnitelmaa somekanavilleen.
Pääkysymys oli, millaista sisältöä Instagram-tilille tulisi julkaista, jotta sisältö olisi tarkoituksenmukaista ja tukisi toimeksiantajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Sosiaalisen median suunnitelma vastaa myös yrittäjän tarpeeseen selkeyttää somesisältöjään, kohdentaa ne oikealle yleisölle ja saada tukea sisältöjen suunniteluun ja säännölliseen postaamiseen.
Somesuunnitelma muodostui toimeksiantajan haastattelujen, vanhan Instagram-tilin nykytila-analyysin ja lähdekirjallisuuden pohjalta. Nykytilan kartoittamiseksi käytin SWOT-analyysia ja kilpailija-analyysia menetelminä. Somesuunnitelma sisältää tavoitteet ja mittarit, kohdeyleisön segmentoinnin, esimerkkejä sisällöistä ja sisältökalenterin pohjan. Sisältöjen suunnittelun tueksi käytin sisältöpilareita ja sisältömatriisia. The output of this thesis was a social media strategy for the new Instagram account of small business Meri Art & Design, which was created in the spring 2024. Entrepreneur´s old account was left for personal use and all business content was transferred to the new account. The social media strategy became necessary as the business owner had no existing plan for their social media channels.
The main question was what kind of content should be published on the Instagram account in order to be relevant and support the business goals. The social media strategy addresses the entrepreneur’s need to clarify their social media content, target it to the right audience and get support for planning and regular posting of content.
The social media strategy was based on interviews with the business owner, a current analysis of the old Instagram account and sources. I used SWOT analysis and competitor analysis as methods for analyze old account current situation. The social media strategy includes objectives and metrics, target audience segmentation, examples of content and content calendar. I used content pillars and content matrix to support content planning.
Pääkysymys oli, millaista sisältöä Instagram-tilille tulisi julkaista, jotta sisältö olisi tarkoituksenmukaista ja tukisi toimeksiantajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Sosiaalisen median suunnitelma vastaa myös yrittäjän tarpeeseen selkeyttää somesisältöjään, kohdentaa ne oikealle yleisölle ja saada tukea sisältöjen suunniteluun ja säännölliseen postaamiseen.
Somesuunnitelma muodostui toimeksiantajan haastattelujen, vanhan Instagram-tilin nykytila-analyysin ja lähdekirjallisuuden pohjalta. Nykytilan kartoittamiseksi käytin SWOT-analyysia ja kilpailija-analyysia menetelminä. Somesuunnitelma sisältää tavoitteet ja mittarit, kohdeyleisön segmentoinnin, esimerkkejä sisällöistä ja sisältökalenterin pohjan. Sisältöjen suunnittelun tueksi käytin sisältöpilareita ja sisältömatriisia.
The main question was what kind of content should be published on the Instagram account in order to be relevant and support the business goals. The social media strategy addresses the entrepreneur’s need to clarify their social media content, target it to the right audience and get support for planning and regular posting of content.
The social media strategy was based on interviews with the business owner, a current analysis of the old Instagram account and sources. I used SWOT analysis and competitor analysis as methods for analyze old account current situation. The social media strategy includes objectives and metrics, target audience segmentation, examples of content and content calendar. I used content pillars and content matrix to support content planning.