Asteikosta vai harmoniasta? : kahden melodian hahmotukseen liittyvän opetusmenetelmän vertailu säveltapailun opetuksessa
Verha, Ville-Veikko (2024)
Verha, Ville-Veikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013510
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin lukuvuonna 2023–2024 pedagogisena projektina, jossa tekijä opetti Säveltapailu C -kurssia kahdelle Turun ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijaryhmälle C1 ja C2. Ryhmän C1 kaikki oppitunnit aloitettiin harmoniseen yhteyteen nojaavalla prima vista lauluharjoituksella. Ryhmän C2 kaikki oppitunnit aloitettiin sävelasteikkoihin nojaavalla tauluharjoituksella. Tavoitteena oli kehittää kummastakin opetusmenetelmästä parhaimpia tuloksia saavuttavat muodot sekä vertailla niiden vaikutusta opiskelijoiden säveltapailutaitojen kehitykseen.
Opiskelijoiden lähtotasoa kartoitettiin prima vista -tehtävillä, joiden tuloksia vertailtiin kurssin lopuksi teetettyihin diktaatteihin ja prima vista -tenttiin. Tämän lisäksi havainnoitiin kunkin opiskelijan suoriutumista oppitunneilla.
Harmoniaan nojaavan prima vista -laulamisen havaittiin kehittäneen säveltapailutaitoja tauluharjoitusta nopeammin ja varmemmin. Lisäksi havaittiin, että harmoniatehtävät olivat korosteisen haastavia osalle opiskelijoista. Haastavuudella havaittiin olleen voimakas yhteys pääinstrumentin harmonisuuteen. This thesis was carried out over the course of the academic year 2023–2024 as a pedagogical project in which the author taught a C-level solfege course for two groups of Turku University of Applied Sciences music pedagogy students C1 and C2. All lessons of group C1 were started with a sight-reading exercise, which relied upon harmonic context. All lessons of group C2 were started with a scale degree-oriented whiteboard singing exercise. The objective was to develop the effectiveness of both teaching methods and to compare their impacts on the development of the students’ solfege skills.
Each student’s initial skill level was evaluated with a sight-reading test, which was compared to dictation tasks and a sight-reading exam taken at the end of the course. In addition to this, each student’s performance during lessons was observed.
The harmony-reliant sight-reading exercise was observed to have developed students’ sight-reading skills quicker and more reliably than the scale degree-oriented whiteboard singing exercise. It was also observed that harmonic exercises were particularly challenging for some of the students. This difficulty was observed to have been strongly associated with how harmony-oriented their principal instrument was.
Opiskelijoiden lähtotasoa kartoitettiin prima vista -tehtävillä, joiden tuloksia vertailtiin kurssin lopuksi teetettyihin diktaatteihin ja prima vista -tenttiin. Tämän lisäksi havainnoitiin kunkin opiskelijan suoriutumista oppitunneilla.
Harmoniaan nojaavan prima vista -laulamisen havaittiin kehittäneen säveltapailutaitoja tauluharjoitusta nopeammin ja varmemmin. Lisäksi havaittiin, että harmoniatehtävät olivat korosteisen haastavia osalle opiskelijoista. Haastavuudella havaittiin olleen voimakas yhteys pääinstrumentin harmonisuuteen.
Each student’s initial skill level was evaluated with a sight-reading test, which was compared to dictation tasks and a sight-reading exam taken at the end of the course. In addition to this, each student’s performance during lessons was observed.
The harmony-reliant sight-reading exercise was observed to have developed students’ sight-reading skills quicker and more reliably than the scale degree-oriented whiteboard singing exercise. It was also observed that harmonic exercises were particularly challenging for some of the students. This difficulty was observed to have been strongly associated with how harmony-oriented their principal instrument was.