Liikunta- ja hyvinvointikeskusyhtiön valmennuspalveluiden ulkoinen työnantajamielikuva
Kunnari, Sami (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kunnari, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013540
Tiivistelmä
Positiivinen työnantajamielikuva eli työnantajakuva on etu, jolla on nykypäivänä iso merkitys liiketoiminnan menestymisen kannalta. Se ei kuitenkaan synny hetkessä eikä tässäkään tapauksessa ole oikotietä onneen.
Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan mielikuvaa organisaatiosta työnantajana ja se voidaan jakaa sisäiseen ja ulkoiseen mielikuvaan. Sisäisellä mielikuvalla tarkoitetaan sitä, miten organisaation työntekijät kokevat ja näkevät työnantajan. Vastaavasti ulkoisella mielikuvalla tarkoitetaan organisaation ulkopuolisten henkilöiden luomaa kuvaa organisaatiosta työnantajana.
Työnantajakuvalla on rekrytoinnin onnistumisen kannalta tärkeä rooli. Positiiviset mielikuvat vahventavat potentiaalisen työntekijän suhtautumista organisaatioon ja sitouttavat paremmin kuin negatiiviset mielikuvat. Rekrytoinnin hyödyntäessä näitä positiivisia mielikuvia, saa organisaatio valmiiksi motivoituneita työnhakijoita rekrytointiprosessiin ja työpaikasta tulee haluttu.
Työnantajakuvan ohella työnantajalupaus, employee value proposition (EVP), on tärkeässä roolissa, kun kamppaillaan tulevaisuuden osaajista. Parhaat työnantajalupaukset syntyvät yhteisyössä työntekijöiden kanssa ja se sisältääkin ja kuvastaa organisaation arvoja ja periaatteita. Työnantajalupaus tiivistää sisäänsä organisaation työntekijöilleen tarjoamat mahdollisuudet, etuudet sekä työyhteisön.
Työn tavoitteena oli löytää ja luoda kotimaiselle liikunta- ja hyvinvointikeskusyritykselle Fysioline Fressi Oy:lle konkreettisia tulevaisuuden toimenpiteitä ulkoisen työnantajamielikuvan vahventamiseksi. Työn perustana toimi kyselytutkimus, joka kohdennettiin yhteistyön kautta sovituille fysioterapia- ja personal trainer koulutustahoille.
Kyselytutkimus toteutettiin Google Forms alustalla ja linkki kyselyyn lähetettiin yhteistyötahoille, jotka välittivät kyselylomakkeen postituslistalleen. Tavoitettavuus oli 1747 vastaajaa (n= 1747) ja lopullisia vastauksia saatiin 47 (n=47).
Kyselytutkimuksen vastausten analysoinnin perusteella luotiin kolme konkreettista ulkoisen työnantajamielikuvan kehittämisen toimenpidettä. Yksi näistä oli heti toteuttavissa ja kaksi muuta pidemmän aikavälin toimenpidettä, mitkä vaativat aikaa ja suunnitelmallisuutta jalkauttamisen onnistumiseksi.
Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan mielikuvaa organisaatiosta työnantajana ja se voidaan jakaa sisäiseen ja ulkoiseen mielikuvaan. Sisäisellä mielikuvalla tarkoitetaan sitä, miten organisaation työntekijät kokevat ja näkevät työnantajan. Vastaavasti ulkoisella mielikuvalla tarkoitetaan organisaation ulkopuolisten henkilöiden luomaa kuvaa organisaatiosta työnantajana.
Työnantajakuvalla on rekrytoinnin onnistumisen kannalta tärkeä rooli. Positiiviset mielikuvat vahventavat potentiaalisen työntekijän suhtautumista organisaatioon ja sitouttavat paremmin kuin negatiiviset mielikuvat. Rekrytoinnin hyödyntäessä näitä positiivisia mielikuvia, saa organisaatio valmiiksi motivoituneita työnhakijoita rekrytointiprosessiin ja työpaikasta tulee haluttu.
Työnantajakuvan ohella työnantajalupaus, employee value proposition (EVP), on tärkeässä roolissa, kun kamppaillaan tulevaisuuden osaajista. Parhaat työnantajalupaukset syntyvät yhteisyössä työntekijöiden kanssa ja se sisältääkin ja kuvastaa organisaation arvoja ja periaatteita. Työnantajalupaus tiivistää sisäänsä organisaation työntekijöilleen tarjoamat mahdollisuudet, etuudet sekä työyhteisön.
Työn tavoitteena oli löytää ja luoda kotimaiselle liikunta- ja hyvinvointikeskusyritykselle Fysioline Fressi Oy:lle konkreettisia tulevaisuuden toimenpiteitä ulkoisen työnantajamielikuvan vahventamiseksi. Työn perustana toimi kyselytutkimus, joka kohdennettiin yhteistyön kautta sovituille fysioterapia- ja personal trainer koulutustahoille.
Kyselytutkimus toteutettiin Google Forms alustalla ja linkki kyselyyn lähetettiin yhteistyötahoille, jotka välittivät kyselylomakkeen postituslistalleen. Tavoitettavuus oli 1747 vastaajaa (n= 1747) ja lopullisia vastauksia saatiin 47 (n=47).
Kyselytutkimuksen vastausten analysoinnin perusteella luotiin kolme konkreettista ulkoisen työnantajamielikuvan kehittämisen toimenpidettä. Yksi näistä oli heti toteuttavissa ja kaksi muuta pidemmän aikavälin toimenpidettä, mitkä vaativat aikaa ja suunnitelmallisuutta jalkauttamisen onnistumiseksi.