Finanssiteknologian vaikutus pankkialaan ja maksamiseen
Moalin, Nisma (2024)
Moalin, Nisma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013536
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee finanssiteknologian kehitystä ja sen vaikutusta perinteisiin pankkeihin sekä maksamiseen. Nopean teknologisen kehityksen, digitaalisten pankkiratkaisujen yleistymisen ja kuluttajien muuttuvan käyttäytymisen yhdistelmä on muuttamassa rahoitusalaa. Fintech tarjoaa maksuliikenteeseen innovatiivisia ratkaisuja, kuten mobiilimaksusovelluksia ja digitaalisia lompakoita, jotka tarjoavat käyttäjille joustavuutta ja nopeutta maksamiseen. Sääntely on myös merkittävä tekijä fintechin kehityksessä, joka näkyy uusissa säännöksissä, kuten PSD2, jolla on vaikutus pankkeihin ja fintech-yrityksiin.
Tietoperustassa keskitytään fintech eli finanssiteknologia käsitteeseen ja sen rooliin rahoitusalan muutoksessa. Lisäksi käydään läpi maksutapojen muutoksia, pankkien teknologian kehitystä ja asiakastyytyväisyyden merkitystä.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista menetelmää. Tietoa kerättiin kyselytutkimuksen avulla, jossa selvitettiin ihmisten mielipiteitä ja kokemuksia fintech-ratkaisuista maksuliikenteessä ja perinteisten pankkien tarjoamia palveluita.
Perinteisten pankkien on sopeuduttava uuteen kilpailuympäristöön ja otettava käyttöön digitaalisia ratkaisuja asiakkaiden muuttuvien tarpeiden täyttämiseksi. Tulokset osoittavat, että fintech-innovaatiot ovat muuttaneet pankkialaa ja maksuliikennettä. Pankkien ja fintech-yritysten yhteistyö antaa molemmille osapuolille mahdollisuuden hyödyntää teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja säilyttää kilpailukykynsä.
Tietoperustassa keskitytään fintech eli finanssiteknologia käsitteeseen ja sen rooliin rahoitusalan muutoksessa. Lisäksi käydään läpi maksutapojen muutoksia, pankkien teknologian kehitystä ja asiakastyytyväisyyden merkitystä.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista menetelmää. Tietoa kerättiin kyselytutkimuksen avulla, jossa selvitettiin ihmisten mielipiteitä ja kokemuksia fintech-ratkaisuista maksuliikenteessä ja perinteisten pankkien tarjoamia palveluita.
Perinteisten pankkien on sopeuduttava uuteen kilpailuympäristöön ja otettava käyttöön digitaalisia ratkaisuja asiakkaiden muuttuvien tarpeiden täyttämiseksi. Tulokset osoittavat, että fintech-innovaatiot ovat muuttaneet pankkialaa ja maksuliikennettä. Pankkien ja fintech-yritysten yhteistyö antaa molemmille osapuolille mahdollisuuden hyödyntää teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja säilyttää kilpailukykynsä.