Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TikTok, täällä ollaan! : Presidenttiehdokkaiden viestintäkampanja TikTokissa Suomen vuoden 2024 presidentinvaalissa

Hormio, Otto (2024)

 
Avaa tiedosto
Hormio_Otto.pdf (941.6Kt)
Lataukset: 


Hormio, Otto
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013640
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan presidenttiehdokkaiden viestintäkampanjaa TikTokissa Suomen vuoden 2024 presidentinvaaleissa. Vaalit olivat ensimmäiset presidentinvaalit, joissa ehdokkaat käyttivät kampanjaviestinnässään TikTokia. Tutkimuksessa tarkastellaan kahdeksan presidenttiehdokkaan henkilökohtaista TikTok-tiliä, joita he käyttivät vaalikampanjan aikana. Aineisto muodostuu ehdokkaiden tileillä tekemistä julkaisuista ja uudelleenjulkaisuista, joita on yhteensä 1564.

Tutkimusainestoa ja kampanjaviestintää käsitellään Erving Goffmanin kehysanalyysillä neljän tarkastelukehyksen kautta. Kehysten tarkoituksena on näyttää, kuinka TikTokissa tehtyjen julkaisujen kautta kerrottiin kampanjan etenemisestä, toteutettiin vuorovaikutusta, luotiin ehdokkaan henkilökuvaa ja viestittiin johtajuudesta. Jokaiselle tutkimuskehykselle on koottu oma tutkimusaineisto.

Tutkimuksessa ilmeni, että ehdokkaat olivat liittyneet eri aikoihin TikTokiin. Tämä vaikutti vaalibudjetin lisäksi siihen, kuinka paljon he julkaisivat alustalla, ja miten he hyödynsivät sitä. Aikaisemmin liittyneet ja suuremmalla vaalibudjetilla toimineet ehdokkaat tuottivat muita enemmän sisältöä. Kampanjaa koskevassa sisällössä informoitiin tulevista tapahtumista ja tehtiin erilaisia koostevideoita menneistä tapahtumista.

Ehdokkaat hyödynsivät TikTokin vuorovaikutuskeinoja erityisesti vastaamalla seuraajien lähettämiin kommentteihin videoilla. Tämän lisäksi ehdokkaat hyödynsivät muitakin vuorovaikutuksen tapoja kuten videoiden uudelleenjulkaisuja ja live-lähetyksiä. Ehdokkaat pystyivät vuorovaikuttamaan äänestäjien kanssa heille aivan uusilla tavoilla.

Henkilökuvaa rakennettiin niin ehdokkaan uran ja politiikan kuin myös yksityiselämän ja huumorin kautta. Yksityiselämästä viestiminen ei suomalaisessa vaalikulttuurissa ole ollut kovinkaan perinteistä. Huumorijulkaisuilla haettiin näkyvyyttä, mikä osoittaa viihteen tärkeyden henkilövaaleissa.

Johtajuuden kautta ehdokkaat pyrkivät vakuuttamaan äänestäjät kyvykkyydestään toimia tasavallan presidenttinä. Tätä tehtiin esittämällä ulko- ja turvallisuuspoliittisia näkemyksiä sekä käsittelemällä arvojohtajuuden
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste