Työnantajabrändin strateginen kehittäminen työntekijäkokemuksen pohjalta
Jukkola, Lauri (2024)
Jukkola, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013432
Tiivistelmä
Työmarkkinoiden kilpailun kiristyessä monella toimialalla on pulaa osaavista työntekijöistä. Hyvistä tekijöistä riippuvaiset organisaatiot joutuvatkin pohtimaan, kuinka pitää kiinni vanhoista luottopelaajista samalla houkutellen mukaan uutta osaamista. Yhä useammat yritykset ovatkin huomanneet, että brändätessä tuote- ja palvelutarjontaa asiakkaille täytyy heidän brändätä itseään myös työnantajana. Kohdeyritykselle
toteutetun työn tavoitteena oli houkutteleva työnantajabrändi. Brändiä muotoillessa kannattaa puheenvuoro antaa työntekijöille; tällä lähtökohdalla kohdeyrityksen työnantajabrändiä voidaan kehittää työntekijäkokemukseen perustuen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka puolistrukturoiduissa haastatteluissa kahdeksan työntekijää pääsi kertomaan kokemuksiaan työskentelystä kohdeyrityksen palveluksessa. Työntekijäkokemuksen viitekehys muotoiltiin aikaisempaan tutkimuskirjallisuuteen perustuen sisällyttäen näkökulmia mm. oman työn piirteistä, sosiaalisesta ympäristöstä, organisaatiokulttuurista ja johtamisesta. Teoriaan sisällytettiin myös työnantajabrändin kehittämisen näkökulmat kehittämistyön suunnittelemiseksi työntekijäkokemuksen kartoittamisen jälkeen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi tuore kuva yrityksen työntekijäkokemuksesta, jonka pohjalta nostettiin teemoja työnantajabrändin kehitystyön suunnitelmaan. Suunnitelmassa työnantajabrändiä kehitetään yhdessä työntekijöiden kanssa alkaen keskeisten kehitettävien teemojen valitsemisesta ja toimenpiteiden määrittämisestä. Tutkimuksen perusteella kehityskohteiksi ehdotettiin teemoja arvot ja visio työntekijäkokemuksen
vaikutteena, henkilökohtaisen osaamisen kehittäminen, sosiaalisen ympäristön kehittäminen sekä hyvinvoinnin ja työn kuormittavuuden huomioiminen. Työssä annettiin myös askelmerkkejä työnantajan arvolupauksen luomiseksi.
Työntekijäkokemus on työntekijöille yksilökohtainen jokaisella ollessa erilaiset painotukset tärkeiksi kokemistaan asioista. Työntekijäkokemukseen perehtymällä voidaan kuitenkin listata asioita, jotka koetaan yleisesti merkityksellisiksi. Omaan työntekijäkokemukseensa perehtymällä yritys voi kehittää työnantajabrändiään itsensä näköiseksi ja työntekijöilleen mieluiseksi lisäten brändinsä houkuttelevuutta myös ulkoisissa yleisöissä.
toteutetun työn tavoitteena oli houkutteleva työnantajabrändi. Brändiä muotoillessa kannattaa puheenvuoro antaa työntekijöille; tällä lähtökohdalla kohdeyrityksen työnantajabrändiä voidaan kehittää työntekijäkokemukseen perustuen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka puolistrukturoiduissa haastatteluissa kahdeksan työntekijää pääsi kertomaan kokemuksiaan työskentelystä kohdeyrityksen palveluksessa. Työntekijäkokemuksen viitekehys muotoiltiin aikaisempaan tutkimuskirjallisuuteen perustuen sisällyttäen näkökulmia mm. oman työn piirteistä, sosiaalisesta ympäristöstä, organisaatiokulttuurista ja johtamisesta. Teoriaan sisällytettiin myös työnantajabrändin kehittämisen näkökulmat kehittämistyön suunnittelemiseksi työntekijäkokemuksen kartoittamisen jälkeen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi tuore kuva yrityksen työntekijäkokemuksesta, jonka pohjalta nostettiin teemoja työnantajabrändin kehitystyön suunnitelmaan. Suunnitelmassa työnantajabrändiä kehitetään yhdessä työntekijöiden kanssa alkaen keskeisten kehitettävien teemojen valitsemisesta ja toimenpiteiden määrittämisestä. Tutkimuksen perusteella kehityskohteiksi ehdotettiin teemoja arvot ja visio työntekijäkokemuksen
vaikutteena, henkilökohtaisen osaamisen kehittäminen, sosiaalisen ympäristön kehittäminen sekä hyvinvoinnin ja työn kuormittavuuden huomioiminen. Työssä annettiin myös askelmerkkejä työnantajan arvolupauksen luomiseksi.
Työntekijäkokemus on työntekijöille yksilökohtainen jokaisella ollessa erilaiset painotukset tärkeiksi kokemistaan asioista. Työntekijäkokemukseen perehtymällä voidaan kuitenkin listata asioita, jotka koetaan yleisesti merkityksellisiksi. Omaan työntekijäkokemukseensa perehtymällä yritys voi kehittää työnantajabrändiään itsensä näköiseksi ja työntekijöilleen mieluiseksi lisäten brändinsä houkuttelevuutta myös ulkoisissa yleisöissä.