Kuljetusyritysten palveluinnovoinnin kehittäminen päästötavoitteet huomioiden
Helin, Seela (2024)
Helin, Seela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013560
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa logistiikan ja kuljetusten parissa toimivien yritysten palveluinnovoinnin olennaisimpia kehityskohteita ja pohtia, voidaanko löydettyjä kyvykkyyksiä kehittämällä edistää yritysten palveluiden päästöjen vähenemistä. Lisäksi selvitettiin yleisellä tasolla alalla toimivien yritysten palveluinnovoinnin tasoa sekä kiinnostusta palveluiden kehittämiseen vähäpäästöisyyden näkökulmasta.
Työ suoritettiin HAMK Smart -tutkimusyksikön, Älykkäät ratkaisut -tutkimustiimin tarpeisiin ja tutkimuksessa hyödynnettiin kyseisen tutkimustiimin kehittämää palveluinnovointikyvykkyyksien arviointimallia tutkimusosuuden haastatteluiden runkona. Varsinainen tutkimus toteutettiin järjestämällä kolme haastattelutilaisuutta logistiikan ja kuljetusten parissa toimiviin yrityksiin. Haastatteluissa keskityttiin arvioimaan yritysten palveluinnovoinnin nykytilaa päästönäkökulma huomioiden. Arviointi toteutettiin, niin numeerisesti asteikolla 1–5, kuin haastateltavien kanssa käydyn keskustelun perusteella, laadulliseen tutkimukseen nojaten.
Tutkimuksessa selvisi, että tiedon hyödyntämisen kyvykkyys koettiin olennaisimmaksi kehitystarpeeksi jokaisen haastatteluun osallistuneen yrityksen kohdalla. Kaksi muuta olennaisena esiin noussutta kehitystarvetta olivat osaamisen johtaminen sekä toimintaympäristön kartoitus. Tutkimuksessa todettiin, että jokaisen edellä mainituista kyvykkyyksistä kehittäminen voi oikein toteutettuna osaltaan edesauttaa palveluiden päästöjen vähentämisessä. The aim of the thesis was to identify the essential development areas in service innovation capabilities within companies operating in logistics and transportation, and to consider whether developing these chosen capabilities could promote the reduction of emissions in their services. Additionally, the thesis examined service innovation in a general level among companies in the mentioned industry and their interest in developing services from the perspective of emission reduction.
The thesis was executed to meet the needs of the HAMK Smart research unit and the Smart Solutions research team. The conducted study utilized a service innovation capability assessment model developed by the mentioned research team which was used as the framework for the interview section. The actual research was conducted by organizing three interviews with companies operating in logistics and transportation. The interviews focused on evaluating the current state of service innovation capabilities in these companies, taking emissions into account. The companies were evaluated both numerically on a scale of 1-5 and based on the discussions held, relying on qualitative research.
The study found that the capability of utilizing information was found to be the most essential development need in every company participating in the interviews. Two other main development needs that emerged were competence management and scanning of the operating environment. The study concluded that improving each of these capabilities could contribute to reducing emissions in the services of these companies.
Työ suoritettiin HAMK Smart -tutkimusyksikön, Älykkäät ratkaisut -tutkimustiimin tarpeisiin ja tutkimuksessa hyödynnettiin kyseisen tutkimustiimin kehittämää palveluinnovointikyvykkyyksien arviointimallia tutkimusosuuden haastatteluiden runkona. Varsinainen tutkimus toteutettiin järjestämällä kolme haastattelutilaisuutta logistiikan ja kuljetusten parissa toimiviin yrityksiin. Haastatteluissa keskityttiin arvioimaan yritysten palveluinnovoinnin nykytilaa päästönäkökulma huomioiden. Arviointi toteutettiin, niin numeerisesti asteikolla 1–5, kuin haastateltavien kanssa käydyn keskustelun perusteella, laadulliseen tutkimukseen nojaten.
Tutkimuksessa selvisi, että tiedon hyödyntämisen kyvykkyys koettiin olennaisimmaksi kehitystarpeeksi jokaisen haastatteluun osallistuneen yrityksen kohdalla. Kaksi muuta olennaisena esiin noussutta kehitystarvetta olivat osaamisen johtaminen sekä toimintaympäristön kartoitus. Tutkimuksessa todettiin, että jokaisen edellä mainituista kyvykkyyksistä kehittäminen voi oikein toteutettuna osaltaan edesauttaa palveluiden päästöjen vähentämisessä.
The thesis was executed to meet the needs of the HAMK Smart research unit and the Smart Solutions research team. The conducted study utilized a service innovation capability assessment model developed by the mentioned research team which was used as the framework for the interview section. The actual research was conducted by organizing three interviews with companies operating in logistics and transportation. The interviews focused on evaluating the current state of service innovation capabilities in these companies, taking emissions into account. The companies were evaluated both numerically on a scale of 1-5 and based on the discussions held, relying on qualitative research.
The study found that the capability of utilizing information was found to be the most essential development need in every company participating in the interviews. Two other main development needs that emerged were competence management and scanning of the operating environment. The study concluded that improving each of these capabilities could contribute to reducing emissions in the services of these companies.