Puutarha-alan verkkokauppa ja myynnin monikanavaistuminen
Kaaretsalo, Saija (2024)
Kaaretsalo, Saija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013581
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin myynnin monikanavaistumisen vaikutusta ja sen mukanaan tuomia ilmiöitä yksityiseen puutarhakauppaan. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää verkkokaupan roolia yksityisen puutarhakaupan liiketoiminnassa sekä puutarhakaupan kykyä vastata kuluttajakäyttäytymisen muutokseen muuttuvassa markkinassa.
Kuluttajakäyttäytymisen muutos on vaikuttanut kaupankäyntiin ja myynti on muuttunut globaalisti digitaaliseen suuntaan. Puutarhakauppa seuraa perässä hitaammin mutta varmasti.
Työn tavoitteena oli hakea ajatuksia aiheeseen liittyen, ei lopullisia vastauksia. Lopputuloksena syntyi arvio puutarhakaupan tämänhetkisestä kyvystä toimia muuttuvassa markkinassa. Työssä selvitettiin verkkokauppatoimintojen nykytilannetta, kauppiaiden resursseja verkkokauppatoimintojen ylläpidossa ja ajatuksia tulevaisuudesta. Työ rohkaisee kauppiaita tarkastelemaan tarkemmin myymälänsä palvelupolkua yleisellä tasolla niin fyysisen myymälän, kuin mahdollisen verkkokaupankin näkökulmasta. Myynnin monikanavaistuminen tuo mukanaan mahdollisuuksia kehittää ja laajentaa liiketoimintoja.
Työn aikana kävi ilmi, että yksityisen puutarhakaupan toimijat katsovat eteenpäin ja yleisesti heillä on vahva halu palvella asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Sitoutumisaste yrityksiin on vahva ja perheyrittäjyys on heille tärkeä arvo. Yksityisen puutarhakaupan sektori siis elää, kehittyy ja vaalii Suomen puutarhakulttuuria.
Kuluttajakäyttäytymisen muutos on vaikuttanut kaupankäyntiin ja myynti on muuttunut globaalisti digitaaliseen suuntaan. Puutarhakauppa seuraa perässä hitaammin mutta varmasti.
Työn tavoitteena oli hakea ajatuksia aiheeseen liittyen, ei lopullisia vastauksia. Lopputuloksena syntyi arvio puutarhakaupan tämänhetkisestä kyvystä toimia muuttuvassa markkinassa. Työssä selvitettiin verkkokauppatoimintojen nykytilannetta, kauppiaiden resursseja verkkokauppatoimintojen ylläpidossa ja ajatuksia tulevaisuudesta. Työ rohkaisee kauppiaita tarkastelemaan tarkemmin myymälänsä palvelupolkua yleisellä tasolla niin fyysisen myymälän, kuin mahdollisen verkkokaupankin näkökulmasta. Myynnin monikanavaistuminen tuo mukanaan mahdollisuuksia kehittää ja laajentaa liiketoimintoja.
Työn aikana kävi ilmi, että yksityisen puutarhakaupan toimijat katsovat eteenpäin ja yleisesti heillä on vahva halu palvella asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Sitoutumisaste yrityksiin on vahva ja perheyrittäjyys on heille tärkeä arvo. Yksityisen puutarhakaupan sektori siis elää, kehittyy ja vaalii Suomen puutarhakulttuuria.