Förbättrad kundupplevelse genom effektiv marknadsföring : en marknadsföringsplan för Falk Hockey
Backman, Elisabeth; Rönnblad, Annika (2024)
Backman, Elisabeth
Rönnblad, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013541
Tiivistelmä
Falk Hockey är ett finskt företag grundat i Österbotten, som specialiserar sig på tillverkning av hockeyklubbor. Klubborna tillverkas i företagets egen fabrik och de tillverkar främst avancerade mellan- och seniorklubbor, men erbjuder även skräddarsydda produkter. Då företaget inte har någon marknadsföringsplan från tidigare var uppdragsgivarens önskan att få en tydlig handlingsplan för att öka synligheten och optimera marknadsföringen. Syftet med arbetet var att skapa en utförlig marknadsföringsplan för att öka kundernas tillit till produkten och företaget, samt öka företagets synlighet på marknaden. Forskningsfrågorna i arbetet är: ”Vilka marknadsföringsåtgärder borde tas i bruk för att öka kundtilliten till Falk Hockey?” och ”Vad kan göras för att öka synligheten för företagets olika sociala medier samt web shop?”, som tagits fram för att stöda syftet med undersökningen. Teorin är baserad på uppbyggnaden av en marknadsföringsplan samt marknadsföringsprocessen. Teorin tangerar även kundtillit samt faktorer som påverkar kundernas förtroende. Undersökningen för arbetet har genomförts med hjälp av en intervju med en av grundarna i företaget samt två enkätundersökningar, där ena riktades till målgruppen och den andra till företagets kunder. Resultaten av undersökningarna analyserades och tillämpades sedan i marknadsföringsplanen. Resultatet för arbetet är en marknadsföringsplan för Falk Hockey som betonar kundtillit samt hur företaget kan öka sin synlighet på marknaden. Marknadsföringsplanen är uppbyggd för att nå företagets mål för marknadsföringen. Falk Hockey is a Finnish company founded in Ostrobothnia, that specializes in manufacturing hockey sticks. The hockey sticks are produced in the company’s own factory, and they primarily manufacture advanced intermediate and senior hockey sticks, but also offer custom made products. Since the company does not have a marketing plan from before, the client’s request was to get a clear action plan to increase visibility as well as to optimize marketing. The project’s purpose was to create a thorough marketing plan to enhance customers’ trust in the product and the company, and to increase market visibility. The research questions for the project are: “What marketing measures should be implemented to increase customer trust in Falk Hockey?” and “What can be done to increase the visibility of the company’s different social media channels and web shop? that were developed to support the research's purpose. The theory is based on the development of a marketing plan and the marketing process. The theory also touches upon the topic of customer trust and factors that impact customer confidence. The research for the work was conducted through an interview with one of the company’s founders and two surveys, one directed to the target audience and one to the company’s customers. The results of the studies were then analyzed and applied in the marketing plan. The result of the work is a marketing plan for Falk Hockey that emphasizes customer trust as well as how the company can increase its visibility on the market. The marketing plan is developed to achieve the company’s marketing goals.