Sähköauton akuston vaikutus lunastuskynnyksen ylittymiseen
Vähä-Parri, Santeri (2024)
Vähä-Parri, Santeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013563
Tiivistelmä
Nykypäivänä autokannan sähköistyessä ja sähköautojen selvä lisääntyminen markkinoilla on tuonut niin positiivisia kuin negatiivisia vaikutuksia ihmisten arkeen. Niiden kalliiden korkeajänniteakustojen suuret korjauskustannukset ovat keskeinen tekijä mm. kuluttajan, autokorjaamoiden, sekä vakuutusyhtiöiden kulujen kasvun kannalta. Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja sen tarkoituksena oli selvittää ja analysoida vakuutusyhtiön korvaustoimen näkökulmasta sähköautojen korkeajänniteakustojen tuomia vaikutuksia. Työn ydinkysymyksenä oli, onko lunastukseen päätyneiden sähköautojen lunastusrajan ylittymisessä juuri korkeajänniteakusto ollut merkittävä tekijä.
Toimeksiannon tarve on syntynyt sähköautojen kannan nopeahkosta kasvusta lähivuosina, niiden akustojen kalliista korjaus- tai vaihtokustannuksista, sekä vakuutusyhtiöiden vielä vähäisestä tiedosta sähköautojen tuomista vaikutuksista.
Opinnäytetyössä perehdytään vakuutusyhtiön lunastusprosessiin, sähköautojen kehitykseen ja niiden tuomiin riskeihin, sekä selvitetään näiden tietojen, sekä tämänhetkisten vahinkotilastojen pohjalta vastaus ydinkysymykseen. Today, with the electrification of the car fleet and the clear increase of electric cars on the market, it has brought both positive and negative effects on people's everyday lives. The high repair costs of those expensive high-voltage batteries are a key factor, e.g. in terms of the increase in expenses for the consumer, car repair shops, and insurance companies. This thesis is research-based, and its purpose was to find out and analyze the effects of high-voltage batteries in electric cars from the point of view of the insurance company's compensation department. The core question of the work was whether the high-voltage battery was a significant factor in exceeding the redemption limit for electric cars that ended up being redeemed.
The need for this assignment has arisen from the rapid growth of the fleet of electric cars on the market in the last few years, the expensive repair or replacement costs of their batteries, and the still little knowledge of insurance companies about the effects of electric cars.
The thesis examines the insurance company's redemption process, the development of electric cars and the risks they bring, and finds out the answer to the core question based on this information and the current damage statistics.
Toimeksiannon tarve on syntynyt sähköautojen kannan nopeahkosta kasvusta lähivuosina, niiden akustojen kalliista korjaus- tai vaihtokustannuksista, sekä vakuutusyhtiöiden vielä vähäisestä tiedosta sähköautojen tuomista vaikutuksista.
Opinnäytetyössä perehdytään vakuutusyhtiön lunastusprosessiin, sähköautojen kehitykseen ja niiden tuomiin riskeihin, sekä selvitetään näiden tietojen, sekä tämänhetkisten vahinkotilastojen pohjalta vastaus ydinkysymykseen.
The need for this assignment has arisen from the rapid growth of the fleet of electric cars on the market in the last few years, the expensive repair or replacement costs of their batteries, and the still little knowledge of insurance companies about the effects of electric cars.
The thesis examines the insurance company's redemption process, the development of electric cars and the risks they bring, and finds out the answer to the core question based on this information and the current damage statistics.