Neuroepätyypillisen lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa : opas varhaiskasvatuksen työntekijöille
Nascimento-Hynynen, Eliana; Järvenpää, Eveliina; Weckström, Noora (2024)
Nascimento-Hynynen, Eliana
Järvenpää, Eveliina
Weckström, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013631
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda opas varhaiskasvatuksen henkilökunnalle neuroepätyypillisten lasten tukemiseksi. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys Aisti ry, jonka toiminnan tavoite on autismikirjon ja ADHD-henkilöiden sekä heidän perheidensä edunvalvonta ja tukeminen eri tavoin.
Kehittämistyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamista neuroepätyypillisten lasten tukemisessa jo heti diagnoosiprosessin vaiheesta riippumatta.
Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen teemat, joista teoreettinen osuus koostuu ovat neuroepätyypillisen tuen tarpeet, inklusiivinen varhaiskasvatus sekä neuroepätyypillisen lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa.
Tuotoksena syntyi opas neuroepätyypillisen lapsen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Oppaassa käsitellään neuroepätyypillisten lasten päivittäisiä toimintoja, kuten pukeutumis-, ruokailu-, sekä lepotilanteiden tukemista arjessa ja niiden sujuvuutta. Opas tarjoaa käytännön työkaluja ja vinkkejä päiväkotiarjen tilanteisiin neuroepätyypillisten lasten kanssa toimimiseen.
Kehittämistyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamista neuroepätyypillisten lasten tukemisessa jo heti diagnoosiprosessin vaiheesta riippumatta.
Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen teemat, joista teoreettinen osuus koostuu ovat neuroepätyypillisen tuen tarpeet, inklusiivinen varhaiskasvatus sekä neuroepätyypillisen lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa.
Tuotoksena syntyi opas neuroepätyypillisen lapsen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Oppaassa käsitellään neuroepätyypillisten lasten päivittäisiä toimintoja, kuten pukeutumis-, ruokailu-, sekä lepotilanteiden tukemista arjessa ja niiden sujuvuutta. Opas tarjoaa käytännön työkaluja ja vinkkejä päiväkotiarjen tilanteisiin neuroepätyypillisten lasten kanssa toimimiseen.