Lasten motoristen perustaitojen testi- ja havainnointiprosessin kehittäminen Asikkalan kunnan varhaiskasvatuksessa
Malén, Masa (2024)
Malén, Masa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913224
Tiivistelmä
Motorinen kehitys on tärkeä osa lapsen kasvua ja motoriset perustaidot toimivat pohjan luojina lapsen liikkumiselle. Ne luovat perustan arjen taidoille, leikille sekä myöhemmässä vaiheessa erilaisille lajitaidoille. Motoristen perustaitojen kehityksen tukemisessa keskiössä ovat taitojen päivittäinen harjoittelu sekä taitojen kehittymisen seuranta. Varhaiskasvatuksella on näissä molemmissa merkittävä rooli. Varhaiskasvattajilla tulee olla keinoja havainnoida ja tukea lasten motoristen perustaitojen kehitystä.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää lasten motoristen perustaitojen testi- ja havainnointiprosessia Asikkalan kunnan varhaiskasvatuksessa. Kehittämisen kautta lasten motoristen perustaitojen testaamiseen ja havainnointiin luotiin prosessikuvaus, jota kehittämisprosessin aikana testattiin ja kehitettiin. Luotu ja kehitetty prosessikuvaus toimii tulevaisuudessa toimintamallina Asikkalan kunnan varhaiskasvatuksessa testi- ja havainnointiprosessissa.
Kehittämistyössä hyödynnettiin vuonna 2022 Asikkalan varhaiskasvatuksessa tehtyjä lasten motoristen perustaitojen testejä, joissa hyödynnettiin Suomessa kehitettyjä ja yleisesti käytettyjä testi- ja havainnointimenetelmiä. Kehittämistyössä hyödynnettiin konstruktiivista lähestymistapaa ja vuoden 2022 motoristen perustaitojen testitulosten analysoinnissa hyödynnettiin määrällistä tutkimusta. Konstruktiivisessa tutkimuksessa pyritään hyvin käytännönläheiseen ongelmanratkaisuun uuden rakenteen luomisen kautta. Asikkalan kunnalla ei ole ollut varhaiskasvatuksessa lasten motoristen taitojen säännöllistä testaamista ja havainnointia. Kehittämistyön kautta luodun ja kehitetyn prosessikuvauksen avulla testaamisen ja havainnoinnin säännöllisyys turvataan tulevaisuudessa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi testattu ja kehitetty prosessikuvaus lasten motoristen perustaitojen testaamisesta ja havainnoinnista, jonka avulla Asikkalan kunnan varhaiskasvatus pystyy toteuttamaan testi- ja havainnointiprosessin tulevaisuudessa itsenäisesti. Prosessikuvauksen sekä kehittämistyössä hyödynnettyjen vuoden 2022 lasten motoristen perustaitojen testien ja niistä nousseiden tulosten perusteella Asikkalan kunnan varhaiskasvatus pystyy tulevaisuudessa kohdentamaan tarvittavaa tukea sitä eniten tarvitseville lapsille ja lapsiperheille sekä kehittämään arkea liikunnallisempaan suuntaan.
Kehittämistyön sekä sen kautta tehtävien, edellä mainittujen toimenpiteiden avulla Asikkalan kunta kykenee tulevaisuudessa tukemaan entistä paremmin ja ennen kaikkea suunnitelmallisemmin lasten kasvua ja kehitystä. Ja sitä kautta tarjoamaan jokaiselle lapselle kasvua, kehitystä ja oppimista edistävää toimintaa.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää lasten motoristen perustaitojen testi- ja havainnointiprosessia Asikkalan kunnan varhaiskasvatuksessa. Kehittämisen kautta lasten motoristen perustaitojen testaamiseen ja havainnointiin luotiin prosessikuvaus, jota kehittämisprosessin aikana testattiin ja kehitettiin. Luotu ja kehitetty prosessikuvaus toimii tulevaisuudessa toimintamallina Asikkalan kunnan varhaiskasvatuksessa testi- ja havainnointiprosessissa.
Kehittämistyössä hyödynnettiin vuonna 2022 Asikkalan varhaiskasvatuksessa tehtyjä lasten motoristen perustaitojen testejä, joissa hyödynnettiin Suomessa kehitettyjä ja yleisesti käytettyjä testi- ja havainnointimenetelmiä. Kehittämistyössä hyödynnettiin konstruktiivista lähestymistapaa ja vuoden 2022 motoristen perustaitojen testitulosten analysoinnissa hyödynnettiin määrällistä tutkimusta. Konstruktiivisessa tutkimuksessa pyritään hyvin käytännönläheiseen ongelmanratkaisuun uuden rakenteen luomisen kautta. Asikkalan kunnalla ei ole ollut varhaiskasvatuksessa lasten motoristen taitojen säännöllistä testaamista ja havainnointia. Kehittämistyön kautta luodun ja kehitetyn prosessikuvauksen avulla testaamisen ja havainnoinnin säännöllisyys turvataan tulevaisuudessa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi testattu ja kehitetty prosessikuvaus lasten motoristen perustaitojen testaamisesta ja havainnoinnista, jonka avulla Asikkalan kunnan varhaiskasvatus pystyy toteuttamaan testi- ja havainnointiprosessin tulevaisuudessa itsenäisesti. Prosessikuvauksen sekä kehittämistyössä hyödynnettyjen vuoden 2022 lasten motoristen perustaitojen testien ja niistä nousseiden tulosten perusteella Asikkalan kunnan varhaiskasvatus pystyy tulevaisuudessa kohdentamaan tarvittavaa tukea sitä eniten tarvitseville lapsille ja lapsiperheille sekä kehittämään arkea liikunnallisempaan suuntaan.
Kehittämistyön sekä sen kautta tehtävien, edellä mainittujen toimenpiteiden avulla Asikkalan kunta kykenee tulevaisuudessa tukemaan entistä paremmin ja ennen kaikkea suunnitelmallisemmin lasten kasvua ja kehitystä. Ja sitä kautta tarjoamaan jokaiselle lapselle kasvua, kehitystä ja oppimista edistävää toimintaa.