Alternative Fuels for Internal Combustion Engines : theoretical foundations and calculative insights
Enkvist, Joel (2024)
Enkvist, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013582
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin huippuluokan purjeveneisiin erikoistuneen telakan Nautor Swanin puolesta. Yritys on kiinnostunut laajentamaan tietämystään kestävistä ratkaisuista kaikissa purjehduksen osa-alueissa alusta loppuun, mukaan lukien polttomoottori ja käytetyt polttoaineet.
Opinnäytetyö on kirjallisuustutkimus koskien vaihtoehtoisten polttoainelähteiden, kuten HVO:n, biodieselin, biokaasun, maakaasun, CNG:n, vedyn, ammoniakin ja metaanin ominaisuuksia, saatavuutta, kykyä, päästöjä ja soveltamista.
Teorian yhteydessä tehtiin myös laskelmia, joissa korostettiin kunkin polttoaineen hiilidioksidipäästöjä sen kemiallisten ominaisuuksien perusteella, sekä vertailua HVO:n ja dieselin välillä merenkulun CI-moottorissa simuloimalla, mitä seurauksia tällaisella käytöllä olisi hiilidioksidipäästöihin ja moottorin hyötysuhteeseen todellisuudessa.
Työn lopussa käsitellään vaihtoehtoisten polttoaineiden nykytilannetta ja sitä, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan työssä tehtyjen havaintojen perusteella.
Opinnäytetyö on kirjallisuustutkimus koskien vaihtoehtoisten polttoainelähteiden, kuten HVO:n, biodieselin, biokaasun, maakaasun, CNG:n, vedyn, ammoniakin ja metaanin ominaisuuksia, saatavuutta, kykyä, päästöjä ja soveltamista.
Teorian yhteydessä tehtiin myös laskelmia, joissa korostettiin kunkin polttoaineen hiilidioksidipäästöjä sen kemiallisten ominaisuuksien perusteella, sekä vertailua HVO:n ja dieselin välillä merenkulun CI-moottorissa simuloimalla, mitä seurauksia tällaisella käytöllä olisi hiilidioksidipäästöihin ja moottorin hyötysuhteeseen todellisuudessa.
Työn lopussa käsitellään vaihtoehtoisten polttoaineiden nykytilannetta ja sitä, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan työssä tehtyjen havaintojen perusteella.