Kosmetiikkapakkausten vaikutus 18 - 45-vuotiaiden naisten ostopäätökseen
Vertanen, Emilia (2024)
Vertanen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten kosmetiikkapakkausten ulkonäkö vaikuttaa 18 - 45 -vuotiaiden naisten ostopäätökseen. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa arvokasta tietoa yrityksille, miten ne voivat hyödyntää pakkausta osana yrityksen markkinointia.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi markkinoinnin sekä pakkaussuunnittelun teoriaa, jonka jälkeen esitetään, kuinka tutkimus on tehty sekä tutkimustulokset. Olennaista on saada selville, miten yritykset voivat hyödyntää tuloksia uusien pakkausten suunnittelussa ja vanhojen pakkausten uudistamisessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osaalueesta. Näiden tarkoituksena on tukea mahdollisimman hyvin tutkimusta. Ensimmäinen teoriaosuus käsittelee markkinointia. Toisessa teoriaosuudessa perehdytään pakkaukseen ja pakkaussuunnitteluun sekä siihen, miten se yhdistyy yrityksen markkinointiin. Viimeisessä teoriaosuudessa käsitellään asiakkaan ostoprosessia sekä siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimusosassa tutkitaan vaikuttaako pakkauksen ulkonäkö kuluttajan ostopäätökseen, mitkä pakkauksen ominaisuudet kiinnittävät ostajan huomion, kuinka paljon näillä on vaikutusta lopulliseen ostopäätökseen sekä mitkä muut tuotteen ominaisuudet vaikuttavat ostopäätökseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten ekologisuus näkyy kuluttajien ostopäätöksissä pakkausten osalta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka toteutettiin Webropol-lomakkeen avulla. Lomake jaettiin eri sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 456 henkilöä, joista 436 vastaajaa kuului tutkimuksen kohderyhmään.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että pakkauksen ulkonäköä voidaan pitää vaikuttavana tekijänä kuluttajan ostopäätökseen. Etenkin tunnistettava pakkaus nousi kuluttajille tärkeäksi tekijäksi heidän valitessa kosmetiikkatuotteita. Muita ostopäätökseen vaikuttavia ominaisuuksia, jotka nousivat tutkimuksessa esille tuotteen osalta, olivat muun muassa allergiaystävällisyys sekä tuoksu tai tuoksuttomuus.
Tutkimuksessa nousi myös esille monia eri pakkauksen ominaisuuksia, joihin kuluttajat kiinnittävät huomiota, ja joita yritykset voivat hyödyntää osana pakkaussuunnitteluaan. Pakkauksen kautta yritys voi tuoda esille omia arvojaan ja brändi-ilmettään, jotka ovat monille kuluttajille merkityksellisiä asioita heidän valitessaan kosmetiikkatuotteitaan.
Myös kierrätettävyys nousi useille vastaajille tärkeäksi tekijäksi, mutta sillä ei tutkimuksen tulosten perusteella ollut suoraan vaikutusta itse ostopäätökseen.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi markkinoinnin sekä pakkaussuunnittelun teoriaa, jonka jälkeen esitetään, kuinka tutkimus on tehty sekä tutkimustulokset. Olennaista on saada selville, miten yritykset voivat hyödyntää tuloksia uusien pakkausten suunnittelussa ja vanhojen pakkausten uudistamisessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osaalueesta. Näiden tarkoituksena on tukea mahdollisimman hyvin tutkimusta. Ensimmäinen teoriaosuus käsittelee markkinointia. Toisessa teoriaosuudessa perehdytään pakkaukseen ja pakkaussuunnitteluun sekä siihen, miten se yhdistyy yrityksen markkinointiin. Viimeisessä teoriaosuudessa käsitellään asiakkaan ostoprosessia sekä siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimusosassa tutkitaan vaikuttaako pakkauksen ulkonäkö kuluttajan ostopäätökseen, mitkä pakkauksen ominaisuudet kiinnittävät ostajan huomion, kuinka paljon näillä on vaikutusta lopulliseen ostopäätökseen sekä mitkä muut tuotteen ominaisuudet vaikuttavat ostopäätökseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten ekologisuus näkyy kuluttajien ostopäätöksissä pakkausten osalta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka toteutettiin Webropol-lomakkeen avulla. Lomake jaettiin eri sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 456 henkilöä, joista 436 vastaajaa kuului tutkimuksen kohderyhmään.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että pakkauksen ulkonäköä voidaan pitää vaikuttavana tekijänä kuluttajan ostopäätökseen. Etenkin tunnistettava pakkaus nousi kuluttajille tärkeäksi tekijäksi heidän valitessa kosmetiikkatuotteita. Muita ostopäätökseen vaikuttavia ominaisuuksia, jotka nousivat tutkimuksessa esille tuotteen osalta, olivat muun muassa allergiaystävällisyys sekä tuoksu tai tuoksuttomuus.
Tutkimuksessa nousi myös esille monia eri pakkauksen ominaisuuksia, joihin kuluttajat kiinnittävät huomiota, ja joita yritykset voivat hyödyntää osana pakkaussuunnitteluaan. Pakkauksen kautta yritys voi tuoda esille omia arvojaan ja brändi-ilmettään, jotka ovat monille kuluttajille merkityksellisiä asioita heidän valitessaan kosmetiikkatuotteitaan.
Myös kierrätettävyys nousi useille vastaajille tärkeäksi tekijäksi, mutta sillä ei tutkimuksen tulosten perusteella ollut suoraan vaikutusta itse ostopäätökseen.