Esillepanon vaikutus tuotteiden myyntiin
Vuorinen, Nonna (2024)
Vuorinen, Nonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113849
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaikuttaako tuotteiden esillepano tuotteiden myyntiin. Tutkimukseen valikoitui hyllynpäätyesillepanot, jotka toteutettiin Tokmannin myymälöissä. Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Tokmannilla on tällä hetkellä yli 200 myymälää eri puolella Suomea. Tutkimukseen valittiin kuusi Tokmannin myymälää, jossa esillepanot toteutettiin.
Tutkimus toteutettiin kokeellisena tutkimuksena. Tämän tutkimuksen tutkimusongelma on selvittää, onko tuotteiden sijoittamisella hyllynpäätyesillepanoon vaikutusta tuotteiden myyntiin. Hypoteesina voidaan pitää sitä, että tuotteiden esillepano vaikuttaa tuotteen myyntiin. Tutkimuksessa riippuva muuttuja, jota muunnellaan, on tuotteiden esillepanopaikka ja riippumaton muuttuja, jota mitataan, on tuotteiden myynti.
Tutkimuksessa tutkittiin tuotteiden myynnin vaihtelua esillepanojen muuttamisen jälkeen. Kun tuotteet olivat sijoitettu hyllynpäätyesillepanoihin, kerättiin tietoa myyntiluvuista ennen esillepanon muutosta sekä sen jälkeen. Myyntilukuja vertailtiin ja analysointiin selvittääksemme, oliko esillepanon muutoksella merkittävää vaikutusta tuotteiden myyntiin.
Tutkimus todentaa, että tuotteiden esillepanoilla on vaikutusta tuotteiden myyntiin. Kaksi kolmesta hyllynpäätyesillepanosta kasvatti merkittävästi tuotteiden myyntiä. Kaikki kolme hyllynpäätyesillepanoa kasvatti myyntiä huomattavasti. kun ne olivat sijoitettuna hyllynpäätyesillepanoon ja oli tarjouksessa Tarjoussanomissa.
Tutkimus toteutettiin kokeellisena tutkimuksena. Tämän tutkimuksen tutkimusongelma on selvittää, onko tuotteiden sijoittamisella hyllynpäätyesillepanoon vaikutusta tuotteiden myyntiin. Hypoteesina voidaan pitää sitä, että tuotteiden esillepano vaikuttaa tuotteen myyntiin. Tutkimuksessa riippuva muuttuja, jota muunnellaan, on tuotteiden esillepanopaikka ja riippumaton muuttuja, jota mitataan, on tuotteiden myynti.
Tutkimuksessa tutkittiin tuotteiden myynnin vaihtelua esillepanojen muuttamisen jälkeen. Kun tuotteet olivat sijoitettu hyllynpäätyesillepanoihin, kerättiin tietoa myyntiluvuista ennen esillepanon muutosta sekä sen jälkeen. Myyntilukuja vertailtiin ja analysointiin selvittääksemme, oliko esillepanon muutoksella merkittävää vaikutusta tuotteiden myyntiin.
Tutkimus todentaa, että tuotteiden esillepanoilla on vaikutusta tuotteiden myyntiin. Kaksi kolmesta hyllynpäätyesillepanosta kasvatti merkittävästi tuotteiden myyntiä. Kaikki kolme hyllynpäätyesillepanoa kasvatti myyntiä huomattavasti. kun ne olivat sijoitettuna hyllynpäätyesillepanoon ja oli tarjouksessa Tarjoussanomissa.