Modernin ajoneuvon tieto- ja sensoriverkot ja kyberturvallisuus
Ravolainen, Juha (2024)
Ravolainen, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013518
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on modernin ajoneuvon tieto- ja sensoriverkot ja kyberturvallisuus. Ajoneuvotekniikassa tapahtunut ja on tapahtumassa tulevaisuudessa paljon muutoksia niin ajoneuvojen sähköistymisen, kuljettajaa avustavien järjestelmien sekä ajoneuvon viestintä-, viihde- ja kommunikaatiojärjestelmien alalla. Lisääntyvä tietoliikenteen määrä sekä reaaliaikaisen toimilaitetiedon tarve muuttavat myös ajoneuvon tiedonsiirtoväylien arkkitehtuuria sekä toimilaitteita.
Samalla ajoneuvot muuttuvat suljetuista järjestelmistä avoimemmiksi, jolloin perinteisestä tietotekniikasta tutut kyberturvallisuusriskit koskettavat yhä enemmän myös ajoneuvoja. Ajoneuvoon liitettyjen sensoreiden määrä on kasvanut ja ajoneuvo on muuttumassa yhä enemmän autonomisemmaksi, jolloin järjestelmien ja sensoreiden päivitys- ja kalibrointitarve kasvaa.
Tämä teknologian muutos aiheuttaa paljon muutoksia ja uusia vaatimuksia ajoneuvovalmistajista riippumattomille korjaamoille, jotka eivät ole ajoneuvovalmistajien koulutuksen ja tiedonsaannin piirissä ja joutuvat turvautumaan tiedonhankinnassaan ulkopuolisiin lähteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda modernin ajoneuvon tiedonsiirto ja sensoriteknologinen katsaus ja tuoda perustiedot ajoneuvovalmistajasta riippumattomalle korjaamolle sensorijärjestelmien kalibroinnista, kuvata ajoneuvoon kohdistuvia kyberturvallisuusuhkia sekä myös kuvata tulevaisuuden teknologiaa. Opinnäytetyön julkisen osuuden muodostaa tämä kirjallinen opinnäytetyö, lisäksi tilaajalle on toimitettu PowerPoint esitysmateriaali, sekä videokoulutusmateriaali, jotka ovat jätetty julkaisun ja täten myös arvioinnin ulkopuolelle.
Opinnäytetyön soveltavassa osuudessa toteutettiin demonstraationa pienimuotoinen hyökkäys ajoneuvoon, jolla osoitettiin ajoneuvon olevan altis kyberturvallisuusuhkille, mikäli hyökkäysreitti ja tapa pystytään löytämään. Demonstraation tarkoitus oli osoittaa, että kyberturvallisuusuhat ovat ajoneuvolle varsin todellinen uhka, jotka tulee tulevaisuudessa ottaa huomioon.
Samalla ajoneuvot muuttuvat suljetuista järjestelmistä avoimemmiksi, jolloin perinteisestä tietotekniikasta tutut kyberturvallisuusriskit koskettavat yhä enemmän myös ajoneuvoja. Ajoneuvoon liitettyjen sensoreiden määrä on kasvanut ja ajoneuvo on muuttumassa yhä enemmän autonomisemmaksi, jolloin järjestelmien ja sensoreiden päivitys- ja kalibrointitarve kasvaa.
Tämä teknologian muutos aiheuttaa paljon muutoksia ja uusia vaatimuksia ajoneuvovalmistajista riippumattomille korjaamoille, jotka eivät ole ajoneuvovalmistajien koulutuksen ja tiedonsaannin piirissä ja joutuvat turvautumaan tiedonhankinnassaan ulkopuolisiin lähteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda modernin ajoneuvon tiedonsiirto ja sensoriteknologinen katsaus ja tuoda perustiedot ajoneuvovalmistajasta riippumattomalle korjaamolle sensorijärjestelmien kalibroinnista, kuvata ajoneuvoon kohdistuvia kyberturvallisuusuhkia sekä myös kuvata tulevaisuuden teknologiaa. Opinnäytetyön julkisen osuuden muodostaa tämä kirjallinen opinnäytetyö, lisäksi tilaajalle on toimitettu PowerPoint esitysmateriaali, sekä videokoulutusmateriaali, jotka ovat jätetty julkaisun ja täten myös arvioinnin ulkopuolelle.
Opinnäytetyön soveltavassa osuudessa toteutettiin demonstraationa pienimuotoinen hyökkäys ajoneuvoon, jolla osoitettiin ajoneuvon olevan altis kyberturvallisuusuhkille, mikäli hyökkäysreitti ja tapa pystytään löytämään. Demonstraation tarkoitus oli osoittaa, että kyberturvallisuusuhat ovat ajoneuvolle varsin todellinen uhka, jotka tulee tulevaisuudessa ottaa huomioon.