Raskauden aikainen ja synnytyksen jälkeinen masennus : podcast-opetusmateriaali terveydenhoitajaopiskelijoille
Heino, Kristiina; Innala-Kataja, Senja (2024)
Heino, Kristiina
Innala-Kataja, Senja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113809
Tiivistelmä
Masennus on yksi yleisimpiä mielenterveysongelmia raskaus- ja lapsivuodeaikana. Raskausajan masennuksen esiintyvyys on 9–16 % ja synnytyksen jälkeisen masennuksen 10–20 %. Synnytyksen jälkeisestä masennuksesta puhutaan, kun masennus alkaa noin kuuden viikon sisällä synnytyksestä. Masennuksen tunnistaminen ajoissa on tärkeää. Raskausaikana neuvolassa jokaiseen määräaikaiseen tarkastukseen kuuluu vanhemman psyykkisen voinnin arvio. Synnytyksen jälkeisessä tarkastuksessa masennusta seulotaan myös EPDS-lomakkeen avulla. Masennuksen hoito on aina yksilöllistä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee raskauden aikaista ja synnytyksen jälkeistä masennusta, niiden esiintyvyyttä, oireilua, riskitekijöitä ja hoitoa. Työssä käsitellään myös muita raskaus- ja lapsivuodeaikaan liittyviä psyykkisiä sairauksia, terveydenhoitajan roolia masentuneen vanhemman kohtaamisessa sekä opetusmateriaalin tuottamista. Opinnäytetyössä pohditaan myös työn eettisyyttä ja luotettavuutta sekä kestävän kehityksen näkökulmaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadukasta opetusmateriaalia terveydenhoitajaopiskelijoille podcast-muodossa. Tavoitteena oli lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden osaamista raskauden aikaiseen ja synnytyksen jälkeiseen masennukseen liittyen. Podcast-jaksoissa käsiteltiin raskauden aikaista ja synnytyksen jälkeistä masennusta kolmen asiantuntijan haastatteluiden avulla.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu. Podcast-haastattelut rakennettiin tilaajan toiveiden mukaisesti. Kysymykset laadittiin jokaiselle haastateltavalle erikseen heidän roolinsa huomioon ottaen. Haastateltavina olivat naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, neuvolan terveydenhoitaja sekä synnytyksen jälkeisen masennuksen sairastanut kokemusasiantuntija.
Podcast-jaksot tulivat opetuskäyttöön Hämeen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille tammikuussa 2024. Tilaajien palautteen mukaan podcastit osoittautuivat erinomaiseksi opetusmateriaaliksi. Haastatteluiden avulla saatiin kattavasti eri näkökulmia aiheeseen ja näin lisättyä opiskelijoiden ymmärrystä aiheesta. Podcastien käyttöä opetusmateriaalina olisi hyvä hyödyntää tulevaisuudessa enemmän, sillä ne ovat monipuolinen ja kestävä ratkaisu opetuskäytössä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee raskauden aikaista ja synnytyksen jälkeistä masennusta, niiden esiintyvyyttä, oireilua, riskitekijöitä ja hoitoa. Työssä käsitellään myös muita raskaus- ja lapsivuodeaikaan liittyviä psyykkisiä sairauksia, terveydenhoitajan roolia masentuneen vanhemman kohtaamisessa sekä opetusmateriaalin tuottamista. Opinnäytetyössä pohditaan myös työn eettisyyttä ja luotettavuutta sekä kestävän kehityksen näkökulmaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadukasta opetusmateriaalia terveydenhoitajaopiskelijoille podcast-muodossa. Tavoitteena oli lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden osaamista raskauden aikaiseen ja synnytyksen jälkeiseen masennukseen liittyen. Podcast-jaksoissa käsiteltiin raskauden aikaista ja synnytyksen jälkeistä masennusta kolmen asiantuntijan haastatteluiden avulla.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu. Podcast-haastattelut rakennettiin tilaajan toiveiden mukaisesti. Kysymykset laadittiin jokaiselle haastateltavalle erikseen heidän roolinsa huomioon ottaen. Haastateltavina olivat naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, neuvolan terveydenhoitaja sekä synnytyksen jälkeisen masennuksen sairastanut kokemusasiantuntija.
Podcast-jaksot tulivat opetuskäyttöön Hämeen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille tammikuussa 2024. Tilaajien palautteen mukaan podcastit osoittautuivat erinomaiseksi opetusmateriaaliksi. Haastatteluiden avulla saatiin kattavasti eri näkökulmia aiheeseen ja näin lisättyä opiskelijoiden ymmärrystä aiheesta. Podcastien käyttöä opetusmateriaalina olisi hyvä hyödyntää tulevaisuudessa enemmän, sillä ne ovat monipuolinen ja kestävä ratkaisu opetuskäytössä.