Medizone Oy:n brändiuudistus: visuaalisen ilmeen kehittäminen ja brändikirjan luominen
Mohamud, Ayan (2024)
Mohamud, Ayan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113883
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändiuudistusta ja siihen liittyvän brändikirjan luomista. Työ tehtiin toimeksiantona Medizone Oy:lle, joka on kotimainen sosiaali- ja terveysalan henkilöstövälitysyritys. Sen arvot korostavat hyvinvointia, luottamusta ja laatua, ja sen markkinoinnin ja viestinnän brändi-ilme on kehitetty vastaamaan näitä arvoja, erityisesti sosiaalisen median alustoilla. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa uudistettu brändikirja Medizone Oy:lle.
Tietoperusta keskittyy brändin teoriaan ja sen käytännön soveltamiseen brändikirjan luomisessa. Brändi-ilmeen merkitys on sitä, että se luo ensivaikutelman brändistä ja sitä korostetaan erityisesti nykytrendeissä, jotka vaikuttavat brändin kehittämiseen. Brändikirja määrittää, kuinka yrityksen brändiä hallitaan ja viestitään johdonmukaisesti sekä sisäisesti että ulkoisesti. Brändikirja sisältää kaikki keskeiset brändielementit kuten, yritystarinan, arvot, vision, mission, brändipersoonan, visuaalisen ilmeen ja samalla ohjeistaa niiden käyttöä eri viestintäkanavissa. Opinnäytetyössä kuvataan prosessi, jossa brändikirja luodaan alusta loppuun.
Brändikirja toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Lopputuloksena syntyi tuotos, joka mahdollistaa yhtenäisen ja strategisen viestinnän kaikissa kanavissa. Uudessa brändikirjassa korostetaan erityisesti yrityksen tarinaa, arvoja, visiota ja missiota. Myös visuaaliset elementit, kuten logo, värimaailma, typografia ja kuvamaailma, ovat olennainen osa brändikirjaa. Brändikirja koottiin Canvalla, joka on jo aiemmin ollut organisaation käytössä. Tämä valinta mahdollisti sujuvan jatkuvuuden ja yhteensopivuuden, koska työväline on käyttäjäystävällinen ja helposti mukautettava yrityksen tarpeisiin.
Brändikirjan lopputuotoksen myötä Medizone voi nyt viestiä visuaalisesti yhtenäisemmin ja vastata kasvavan liiketoimintansa tarpeisiin. Opinnäytetyö tarjoaa Medizonelle käytännön työkalut päivittäiseen viestintään ja markkinointiin, mikä mahdollistaa brändin arvojen ja tavoitteiden selkeän välittämisen kaikille sidosryhmille. Tämä myös vahvistaa yrityksen asemaa sosiaali- ja terveysalan markkinoilla. Brändikirjan kehittäminen on investointi, joka maksaa itsensä takaisin vahvistamalla yrityksen identiteettiä ja lisäämällä sen kilpailukykyä.
Tietoperusta keskittyy brändin teoriaan ja sen käytännön soveltamiseen brändikirjan luomisessa. Brändi-ilmeen merkitys on sitä, että se luo ensivaikutelman brändistä ja sitä korostetaan erityisesti nykytrendeissä, jotka vaikuttavat brändin kehittämiseen. Brändikirja määrittää, kuinka yrityksen brändiä hallitaan ja viestitään johdonmukaisesti sekä sisäisesti että ulkoisesti. Brändikirja sisältää kaikki keskeiset brändielementit kuten, yritystarinan, arvot, vision, mission, brändipersoonan, visuaalisen ilmeen ja samalla ohjeistaa niiden käyttöä eri viestintäkanavissa. Opinnäytetyössä kuvataan prosessi, jossa brändikirja luodaan alusta loppuun.
Brändikirja toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Lopputuloksena syntyi tuotos, joka mahdollistaa yhtenäisen ja strategisen viestinnän kaikissa kanavissa. Uudessa brändikirjassa korostetaan erityisesti yrityksen tarinaa, arvoja, visiota ja missiota. Myös visuaaliset elementit, kuten logo, värimaailma, typografia ja kuvamaailma, ovat olennainen osa brändikirjaa. Brändikirja koottiin Canvalla, joka on jo aiemmin ollut organisaation käytössä. Tämä valinta mahdollisti sujuvan jatkuvuuden ja yhteensopivuuden, koska työväline on käyttäjäystävällinen ja helposti mukautettava yrityksen tarpeisiin.
Brändikirjan lopputuotoksen myötä Medizone voi nyt viestiä visuaalisesti yhtenäisemmin ja vastata kasvavan liiketoimintansa tarpeisiin. Opinnäytetyö tarjoaa Medizonelle käytännön työkalut päivittäiseen viestintään ja markkinointiin, mikä mahdollistaa brändin arvojen ja tavoitteiden selkeän välittämisen kaikille sidosryhmille. Tämä myös vahvistaa yrityksen asemaa sosiaali- ja terveysalan markkinoilla. Brändikirjan kehittäminen on investointi, joka maksaa itsensä takaisin vahvistamalla yrityksen identiteettiä ja lisäämällä sen kilpailukykyä.