Rautakauppa-alan kotiinkuljetusten toteuttamistavat Suomessa : kartoitus ja arviointi
Parkko, Santeri (2024)
Parkko, Santeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113879
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, miten rautakauppa-ala Suomessa järjestää kotiinkuljetuksensa. Tarkasteltavat aiheet sisälsivät kotiinkuljetusten ulkoistamisen yleisyyden, kotiinkuljetuksiin käytetyn kaluston piirteet ja käyttötavat sekä tyytyväisyyden vallitseviin kuljetusratkaisuihin. Lisäksi oli tarkoitus nähdä korreloivatko ratkaisut tekijöiden, kuten liikevaihdon, tuotevalikoiman tai toimintaympäristön kanssa.
Tutkimus katsoi aihetta määrällisesti eli kvantitatiivisesti maan laajuisesti. Vastauksia haettiin kyselytutkimuksella, johon vastaamaan kutsuttiin 80 rautakauppa-alan kivijalkamyymälää eri kauppaketjuista ja niiden ulkopuolelta kautta maan. Vastauksen kyselyyn antoivat 26 myymälää, jotka yhdessä vastasivat noin 7,5 prosenttia alan vuoden 2021 liikevaihdosta, kun tutkimuksen ulkopuolelle erilaisen toimintaperiaatteensa vuoksi rajatut verkkokaupat eivät olleet joukossa mukana.
Kyselyn tuloksista voitiin vetää johtopäätöksiä kaikkiin kolmeen tutkimuskysymykseen. Kotiinkuljetusten toteuttamistavoissa ulkoistaminen ja omat kuorma-autot korreloivat voimakkaasti toimintaympäristöjen kanssa. Esimerkiksi keskusta-, esikaupunki- ja teollisuusaluemaisissa ympäristöissä 19 prosentilla vastanneista oli kuorma-auto tai kevyt kuorma-auto, kun taas maatalous- ja mökkipaikkakunnilla sellainen oli 90 prosentilla.
Vastanneiden yleisimmät ajoneuvoluokat olivat kevyt perävaunu ja pakettiauto, eikä ajoneuvoja juuri ollut vuokra- tai leasing-sopimuksilla. Jokaisessa N3-luokan kuorma-autossa oli puominosturi. Kuorma-autoa ja puominosturia pidettiinkin vastanneiden keskuudessa usein tarvittavana välineenä mm. siksi, koska asiakkaiden toteuttama koneellinen lastinpurku oli harvinaista.
Tiettyjen toteuttamistapojen valinneilta rautakaupoilta löytyi siis yhdistäviä piirteitä toimintaympäristöistä, jotka korreloivat myös tuotevalikoimien kanssa. Mitä parhaisiin toteuttamistapoihin eri kokoisille rautakaupoille tulee, niin vaikka liikevaihdot ja toimintaympäristöt korreloivatkin, oli kuljetusratkaisun valinnassa toimintaympäristö liikevaihtoa painavampi tekijä.
Tutkimus katsoi aihetta määrällisesti eli kvantitatiivisesti maan laajuisesti. Vastauksia haettiin kyselytutkimuksella, johon vastaamaan kutsuttiin 80 rautakauppa-alan kivijalkamyymälää eri kauppaketjuista ja niiden ulkopuolelta kautta maan. Vastauksen kyselyyn antoivat 26 myymälää, jotka yhdessä vastasivat noin 7,5 prosenttia alan vuoden 2021 liikevaihdosta, kun tutkimuksen ulkopuolelle erilaisen toimintaperiaatteensa vuoksi rajatut verkkokaupat eivät olleet joukossa mukana.
Kyselyn tuloksista voitiin vetää johtopäätöksiä kaikkiin kolmeen tutkimuskysymykseen. Kotiinkuljetusten toteuttamistavoissa ulkoistaminen ja omat kuorma-autot korreloivat voimakkaasti toimintaympäristöjen kanssa. Esimerkiksi keskusta-, esikaupunki- ja teollisuusaluemaisissa ympäristöissä 19 prosentilla vastanneista oli kuorma-auto tai kevyt kuorma-auto, kun taas maatalous- ja mökkipaikkakunnilla sellainen oli 90 prosentilla.
Vastanneiden yleisimmät ajoneuvoluokat olivat kevyt perävaunu ja pakettiauto, eikä ajoneuvoja juuri ollut vuokra- tai leasing-sopimuksilla. Jokaisessa N3-luokan kuorma-autossa oli puominosturi. Kuorma-autoa ja puominosturia pidettiinkin vastanneiden keskuudessa usein tarvittavana välineenä mm. siksi, koska asiakkaiden toteuttama koneellinen lastinpurku oli harvinaista.
Tiettyjen toteuttamistapojen valinneilta rautakaupoilta löytyi siis yhdistäviä piirteitä toimintaympäristöistä, jotka korreloivat myös tuotevalikoimien kanssa. Mitä parhaisiin toteuttamistapoihin eri kokoisille rautakaupoille tulee, niin vaikka liikevaihdot ja toimintaympäristöt korreloivatkin, oli kuljetusratkaisun valinnassa toimintaympäristö liikevaihtoa painavampi tekijä.