Esiintymisen opettaminen musiikin taiteen perusopetuksessa : jännittäminen osana esiintymistä
Autio, Niilo (2024)
Autio, Niilo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113859
Tiivistelmä
Opinnäytetyö muodostuu kahdesta osasta: taiteellisesta- sekä kirjallisesta opinnäytetyöstä. Taiteellinen opinnäytetyö on samalla B-tasosuorituskonsertti, joka järjestettiin 22.4.2024 klo 12 Sigyn-salissa ja johon valmistautumisessa on hyödynnetty kirjallisen opinnäytetyön havaintoja. Opinnäytetyön kirjallisessa osassa tutkitaan esiintymisen opettamista ja esiintymisjännitystä lähdekirjallisuuden, haastattelujen sekä omien kokemusten ja havaintojen avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sitä, miten esiintymistä voisi opettaa taiteen perusopetuksessa ja jännitystä osana esiintymistä. Opinnäytetyön on tarkoitus havainnollistaa eri keinoja, joita soitonopettaja voi hyödyntää esiintymisen ja siihen valmistautumisen opettamisessa.
Kirjallisten lähteiden, haastattelujen ja kirjoittajan omien kokemusten perusteella esiintymisen opettamisessa on tärkeää, että soitonopettaja opettaa, kuinka esiintymiseen tulee valmistautua. Sen lisäksi on tärkeää, että oppilaalle annetaan keinoja esiintymistilanteen hallintaan. Hyvään valmistautumiseen kuuluvat muun muassa sopiva ohjelmisto sekä määrätietoinen harjoittelu. Esiintymistilanteen hallinnassa auttavat mielikuva- ja mentaaliharjoittelu, harjoitusesiintymiset sekä psyykkinen harjoittelu. Kirjoittaja hyötyy tässä opinnäytetyössä keräämistään tiedoista tulevassa musiikkipedagogin työssään.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sitä, miten esiintymistä voisi opettaa taiteen perusopetuksessa ja jännitystä osana esiintymistä. Opinnäytetyön on tarkoitus havainnollistaa eri keinoja, joita soitonopettaja voi hyödyntää esiintymisen ja siihen valmistautumisen opettamisessa.
Kirjallisten lähteiden, haastattelujen ja kirjoittajan omien kokemusten perusteella esiintymisen opettamisessa on tärkeää, että soitonopettaja opettaa, kuinka esiintymiseen tulee valmistautua. Sen lisäksi on tärkeää, että oppilaalle annetaan keinoja esiintymistilanteen hallintaan. Hyvään valmistautumiseen kuuluvat muun muassa sopiva ohjelmisto sekä määrätietoinen harjoittelu. Esiintymistilanteen hallinnassa auttavat mielikuva- ja mentaaliharjoittelu, harjoitusesiintymiset sekä psyykkinen harjoittelu. Kirjoittaja hyötyy tässä opinnäytetyössä keräämistään tiedoista tulevassa musiikkipedagogin työssään.