Tulokselliset markkinointitavat Instagramissa : case Salonki Pilke Tmi
Ylimartimo, Jonna (2024)
Ylimartimo, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113857
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kauneudenhoitoalan toimeksiantajayrittäjälle tietoa tuloksellisista Instagram-markkinoinnin tavoista tulevaisuuden markkinointia varten. Tavoitteena oli tuoda esiin yrittäjän tietotaitoa kehittävää sisältöä sekä tutkimustuloksia tuloksellisista Instagram-markkinoinnin tavoista, yrityksen kilpailijoista, kohderyhmästä ja heidän suosimistansa sisältötyypeistä. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli, miten Salonki Pilke voi markkinoida itseään tuloksellisella tavalla Instagram-kanavassa. Apukysymyksinä toimivat, miten yrityksen kilpailijat hyödyntävät Instagramia markkinoinnissaan, millaisia kohderyhmiä yrityksellä on ja millaista sisältöä he suosivat sekä miten ja millä mittareilla markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan mitata.
Tietoperustan keskeisimmät käsitteet olivat markkinointi, mikroyrittäjyys, Instagram ja kauneudenhoito. Tutkimusmenetelminä oli sekä laadulliset että määrälliset tutkimustavat ja tutkimusaineisto kerättiin kilpailijoita havainnoimalla, toimeksiantajaa haastattelemalla ja kohderyhmälle tehdyllä kyselytutkimuksella. Kilpailijoiden havainnointia varten valittiin kahden samantapaisen alalla toimivan yrityksen Instagram-tilit. Haastattelu ja kyselypohjat luotiin teoriatiedon perusteella ja kyselyä jaettiin toimeksiantajan, yrittäjän ja opinnäytetyön tekijän Instagram-tileillä.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset osoittivat nykyisen kohderyhmän olevan pääosin töissä käyviä keskimäärin 18–30-vuotiaita nuoria aikuisia naisia. Tulosten perusteella he suosivat Instagram-sisällöistä etenkin yrittäjän kuulumisiin liittyvää, Behind The Scenes tai työvaiheista tehtyä, ennen ja jälkeen muutoksista sekä tuotoksista tehtyä sisältöä, joita markkinoinnissa kannattaa jatkossa hyödyntää. Julkaisumuodoista eniten kiinnostusta koettiin kuvajulkaisuihin sekä tarinoihin, jotka ovat hyviä sitouttamiseen. Kelat (reels) toimivat hyvin näkyvyyden tavoittelussa. Markkinoinnin tuloksellisuuden takaamiseksi todettiin myös tärkeäksi sisällön menestyksen ja kohderyhmän sitoutuneisuuden seuraaminen KPI-mittareiden avulla, jotta voidaan oppia, mitä jatkossa kannattaa ja ei kannata tehdä.
Tietoperustan keskeisimmät käsitteet olivat markkinointi, mikroyrittäjyys, Instagram ja kauneudenhoito. Tutkimusmenetelminä oli sekä laadulliset että määrälliset tutkimustavat ja tutkimusaineisto kerättiin kilpailijoita havainnoimalla, toimeksiantajaa haastattelemalla ja kohderyhmälle tehdyllä kyselytutkimuksella. Kilpailijoiden havainnointia varten valittiin kahden samantapaisen alalla toimivan yrityksen Instagram-tilit. Haastattelu ja kyselypohjat luotiin teoriatiedon perusteella ja kyselyä jaettiin toimeksiantajan, yrittäjän ja opinnäytetyön tekijän Instagram-tileillä.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset osoittivat nykyisen kohderyhmän olevan pääosin töissä käyviä keskimäärin 18–30-vuotiaita nuoria aikuisia naisia. Tulosten perusteella he suosivat Instagram-sisällöistä etenkin yrittäjän kuulumisiin liittyvää, Behind The Scenes tai työvaiheista tehtyä, ennen ja jälkeen muutoksista sekä tuotoksista tehtyä sisältöä, joita markkinoinnissa kannattaa jatkossa hyödyntää. Julkaisumuodoista eniten kiinnostusta koettiin kuvajulkaisuihin sekä tarinoihin, jotka ovat hyviä sitouttamiseen. Kelat (reels) toimivat hyvin näkyvyyden tavoittelussa. Markkinoinnin tuloksellisuuden takaamiseksi todettiin myös tärkeäksi sisällön menestyksen ja kohderyhmän sitoutuneisuuden seuraaminen KPI-mittareiden avulla, jotta voidaan oppia, mitä jatkossa kannattaa ja ei kannata tehdä.