Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelun mittarit liiketoiminnan tiedolla johtamisen tukena

Eloranta, Marja (2024)

 
Avaa tiedosto
Eloranta_Marja.pdf (1.025Mt)
Lataukset: 


Eloranta, Marja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113919
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli tutkimus palvelun tai tuotteen mittareista liiketoiminnan tiedolla johtamisen tukena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mittareita tuotteilla on yleisesti käytössä ja mitä niillä tavoitellaan, mitä tietoa mittarit tuottavat liiketoimintanäkökulmasta ja miten saatua tietoa voitaisi hyödyntää liiketoiminnassa ja sen kehittämisessä sekä miten mittarit tukevat tiedolla johtamisen näkökulmaa. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajaorganisaatiolle tietoa ja toimenpide-ehdotuksia, kuinka palvelun mittareita tulisi ja voisi hyödyntää liiketoiminnassa ja tuotehallinnassa tiedolla johtamisen tukena. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin mittareiden käyttöönotto sekä toimenpide-ehdotusten toimeenpano ja seuranta.

Tutkimuksessa käytiin läpi, miksi palvelulla on hyvä olla mittareita ja miten mittarit vaikuttavat liiketoimintaan, kuinka palvelun mittarit valitaan ja miten mittareita voidaan tunnistaa ja luokitella. Tutkimus keskittyi etenkin suorituskyky- ja kyvykkyysmittareiden hyödyntämiseen sekä niiden korrelaatioon muihin mittareihin, kuten henkilöstötyytyväisyyteen ja liiketoiminnalliseen menestykseen nähden. Tutkimuksessa käsiteltiin myös tietoalustojen hyödyntämistä tiedon jakamiseksi organisaatiossa kaikkien saataville.

Työ- ja johtamiskulttuurin vaikutus mittarointiin tuli esiin monessa yhteydessä. Mittareiden sitominen tavoitteisiin osoittautui tutkimuksen perusteella tärkeäksi. Tavoitteiden läpinäkyvyys ja niistä viestiminen olivat osa tiedolla johtamisen näkökulmaa.

Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus. Aineistonkeruussa hyödynnettiin sekä toimeksiantajaorganisaation sisäistä dokumentaatiota että kysely- ja haastattelututkimusta. Tutkimuksen perusteella saatiin kerättyä tietoa jo käytössä olevista mittareista ja niiden hyödyntämisestä tuotekehityksessä, tuotehallinnassa ja liiketoiminnassa, mittaroinnin nykytilasta ja haasteista organisaatiossa sekä tuotettua toimenpide-ehdotuksia mittareiden käyttöönottoon, tavoitteiden asentantaan ja henkilöstön sitouttamiseen. Tutkimuksen liitteenä on kyselytutkimuksen vastaukset anonymisoituna.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste