Valmentaja-urheilijasuhteen vaikutus urheilijan psyykkiseen ja sosiaaliseen kasvuun
Heikkonen, Anni; Jokiniitty, Heidi (2024)
Heikkonen, Anni
Jokiniitty, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113894
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia valmentaja-urheilijasuhteella on urheilijan psyykkiseen ja sosiaaliseen kasvuun. Lisäksi haluttiin tietää, millaisia tunteita, ajatuksia ja kokemuksia valmennussuhde ja -käyttäytyminen on urheilijoissa herättänyt.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistoa kerättiin urheilijoille suunnatun työpajatyöskentelyn avulla. Työpajatyöskentelyn tavoitteena oli nostaa esille urheilijoiden kokemuksia ja mielipiteitä valmentajien käyttäytymisestä sekä miten se on heihin vaikuttanut. Työpajatyöskentely järjestettiin Valtakunnallinen valmennus- ja liikuntakeskus Oy:n alaisuudessa toimivan Päijät-Hämeen Urheiluakatemian 13–19-vuotiaille valintavaiheen urheilijoille. Työpajatyöskentelyjä pidettiin neljä ja ne toteutettiin Päijät-Hämeen alueella urheilija ryhmien luona. Näihin työpajatyöskentelyihin osallistui yhteensä 44 eri ikäistä ja eri lajia edustavaa urheilijaa. Työpajatyöskentelyt toteutettiin 2023 joulukuun ja 2024 tammikuun aikana.
Työpajatyöskentelyyn sisältyi arvojanatehtävä, jossa urheilijat vastasivat kahdeksaan väitteeseen koskien urheiluvalmennusta ja valmentajien käyttäytymistä. Urheilijat vastasivat väitteisiin omien mielipiteidensä ja kokemuksiensa pohjalta. Aineiston keruun jälkeen arvojanatehtävän tulosten keskiarvot laskettiin. Työpajatyöskentelyn toinen tehtävä tehtiin hyödyntämällä post-it-lappuja. Tässä tehtävässä urheilijat vastasivat omien kokemuksiensa kautta kahteen kysymykseen: mitä valmentaja on tehnyt tai sanonut, joka on tuonut sinulle hyvän mielen sekä mitä valmentaja on tehnyt tai sanonut, joka on tuonut sinulle huonon mielen. Tämän jälkeen urheilijat perustelivat, miten tämä teko tai sana on vaikuttanut heihin. Työpajoista kerätty aineisto analysoitiin teorialähtöisesti pragmaattisesti.
Työpajatyöskentelyn tuloksista selvisi, että valmentaja-urheilijasuhteella on moninainen vaikutus urheilijan psyykkiseen ja sosiaaliseen kasvuun. Valmentaja vaikuttaa käytöksellään urheilijan ajatuksiin ja toimintaan niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Positiivisia vaikutuksia loi valmentajan kannustava vuorovaikuttaminen ja negatiivisia aiheutti urheilijoiden kokema epäasiallinen kohtelu valmentajan puolelta. Tuloksista selvisi, että valmentajan toiminnalla on suuria vaikutuksia urheilijan kokemaan viihtyvyyteen harjoituksissa, yleiseen mielialaan, koettuun omakuvaan, itsetuntoon sekä itsevarmuuteen.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistoa kerättiin urheilijoille suunnatun työpajatyöskentelyn avulla. Työpajatyöskentelyn tavoitteena oli nostaa esille urheilijoiden kokemuksia ja mielipiteitä valmentajien käyttäytymisestä sekä miten se on heihin vaikuttanut. Työpajatyöskentely järjestettiin Valtakunnallinen valmennus- ja liikuntakeskus Oy:n alaisuudessa toimivan Päijät-Hämeen Urheiluakatemian 13–19-vuotiaille valintavaiheen urheilijoille. Työpajatyöskentelyjä pidettiin neljä ja ne toteutettiin Päijät-Hämeen alueella urheilija ryhmien luona. Näihin työpajatyöskentelyihin osallistui yhteensä 44 eri ikäistä ja eri lajia edustavaa urheilijaa. Työpajatyöskentelyt toteutettiin 2023 joulukuun ja 2024 tammikuun aikana.
Työpajatyöskentelyyn sisältyi arvojanatehtävä, jossa urheilijat vastasivat kahdeksaan väitteeseen koskien urheiluvalmennusta ja valmentajien käyttäytymistä. Urheilijat vastasivat väitteisiin omien mielipiteidensä ja kokemuksiensa pohjalta. Aineiston keruun jälkeen arvojanatehtävän tulosten keskiarvot laskettiin. Työpajatyöskentelyn toinen tehtävä tehtiin hyödyntämällä post-it-lappuja. Tässä tehtävässä urheilijat vastasivat omien kokemuksiensa kautta kahteen kysymykseen: mitä valmentaja on tehnyt tai sanonut, joka on tuonut sinulle hyvän mielen sekä mitä valmentaja on tehnyt tai sanonut, joka on tuonut sinulle huonon mielen. Tämän jälkeen urheilijat perustelivat, miten tämä teko tai sana on vaikuttanut heihin. Työpajoista kerätty aineisto analysoitiin teorialähtöisesti pragmaattisesti.
Työpajatyöskentelyn tuloksista selvisi, että valmentaja-urheilijasuhteella on moninainen vaikutus urheilijan psyykkiseen ja sosiaaliseen kasvuun. Valmentaja vaikuttaa käytöksellään urheilijan ajatuksiin ja toimintaan niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Positiivisia vaikutuksia loi valmentajan kannustava vuorovaikuttaminen ja negatiivisia aiheutti urheilijoiden kokema epäasiallinen kohtelu valmentajan puolelta. Tuloksista selvisi, että valmentajan toiminnalla on suuria vaikutuksia urheilijan kokemaan viihtyvyyteen harjoituksissa, yleiseen mielialaan, koettuun omakuvaan, itsetuntoon sekä itsevarmuuteen.