Luotien laulu : venäläinen ooppera ja sen näkökulmat sotaan
Sirkiä, Anna (2024)
Sirkiä, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113941
Tiivistelmä
Tämän kirjallisen opinnäytetyön aihe syntyi kirjoittajan opiskellessa Pietarin valtiollisessa Rimski-Korsakov-konservatoriossa, kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaan keväällä 2022. Kirjoittajan opinnot keskeytyivät sodan vuoksi ja tutkinto jäi vajaaksi. Kokemus tästä, sekä Venäjällä tehdyt havainnot venäläisistä ja venäläisestä kulttuurista herättivät kiinnostuksen tutkia venäläistä kulttuuria ja taidetta sekä etenkin sotaa musiikin aiheena.
Opinnäytetyössä perehdytään venäläisen laulumusiikin ja oopperan kehitykseen ja tutkitaan tarkemmin, kuinka sotaa käsitellään aiheena oopperassa. Lähteinä käytetään aihetta koskettavaa kirjallisuutta ja artikkeleita, nuotteja sekä esitystallenteita. Opinnäytetyössä kuvataan musiikin merkitystä venäläisille, länsimaista tulkintaa venäläisestä musiikista ja sitä kuinka musiikkia ja etenkin oopperaa on käytetty paitsi herättämään tunteita, myös vaikuttamisen keinona Venäjällä ja etenkin Neuvostoliitossa.
Opinnäytetyössä pureudutaan tarkemmin Mihail Glinkan säveltämään oopperaan Elämä tsaarin puolesta, joka kuvaa sodan herättämiä inhimillisiä tunteita hyvinkin monipuolisesti eri näkökulmista. Tämän oopperan pohjimmaiseksi ajatukseksi osoittautuu se, että isänmaan puolustaminen ja tarpeen tullen kuoleminen sen puolesta on kaikkien inhimillisten tunteiden ja tarpeiden yläpuolella. The author of this thesis was studying in St Petersburg state conservatory named after Rimsky-Korsakov, when Russia attacked Ukraine in spring 2022. Her studies were interrupted because of the war, and she never graduated. After experiencing this and because of observations she made in Russia about Russian people and culture, she was inspired to research Russian culture, art and especially war as a theme in music.
This thesis concentrates on the question: how war is seen in Russian opera. Literature and articles, as well as sheet music and recordings of performances are used as a source for the research. Thesis describes the importance of music for Russian people, Western interpretation about Russian music and how music, especially opera, has been used to arouse emotions and as a means of influence in Russia and especially in Soviet Union.
This thesis examines Mihail Glinka’s opera A Life for the Tsar in more detail. This opera describes human emotions evoked by war from a variety of perspectives. However, it should be noted, that the basic idea of the opera is, that to serve one’s country and to die for it if needed, is above all human emotions and needs.
Opinnäytetyössä perehdytään venäläisen laulumusiikin ja oopperan kehitykseen ja tutkitaan tarkemmin, kuinka sotaa käsitellään aiheena oopperassa. Lähteinä käytetään aihetta koskettavaa kirjallisuutta ja artikkeleita, nuotteja sekä esitystallenteita. Opinnäytetyössä kuvataan musiikin merkitystä venäläisille, länsimaista tulkintaa venäläisestä musiikista ja sitä kuinka musiikkia ja etenkin oopperaa on käytetty paitsi herättämään tunteita, myös vaikuttamisen keinona Venäjällä ja etenkin Neuvostoliitossa.
Opinnäytetyössä pureudutaan tarkemmin Mihail Glinkan säveltämään oopperaan Elämä tsaarin puolesta, joka kuvaa sodan herättämiä inhimillisiä tunteita hyvinkin monipuolisesti eri näkökulmista. Tämän oopperan pohjimmaiseksi ajatukseksi osoittautuu se, että isänmaan puolustaminen ja tarpeen tullen kuoleminen sen puolesta on kaikkien inhimillisten tunteiden ja tarpeiden yläpuolella.
This thesis concentrates on the question: how war is seen in Russian opera. Literature and articles, as well as sheet music and recordings of performances are used as a source for the research. Thesis describes the importance of music for Russian people, Western interpretation about Russian music and how music, especially opera, has been used to arouse emotions and as a means of influence in Russia and especially in Soviet Union.
This thesis examines Mihail Glinka’s opera A Life for the Tsar in more detail. This opera describes human emotions evoked by war from a variety of perspectives. However, it should be noted, that the basic idea of the opera is, that to serve one’s country and to die for it if needed, is above all human emotions and needs.