Budjetoinnin merkitys mikroyritysten strategisen kasvun kannalta
Kivistö, Eva-Stina (2024)
Kivistö, Eva-Stina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114052
Tiivistelmä
Viimeaikaisen heikon talouden vuoksi päättäjät ympäri Eurooppaa ovat pyrkineet parantamaan pienten ja keskisuurten eli pk-yritysten asemaa työmarkkinoilla. Mikroyritykset, jotka käsittävät jopa 96,5 % kaikista suomalaisista yrityksistä, ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä työllistäjinä, veronmaksajina ja yhteiskuntavastuun kantajina. Monet niistä tavoittelevat kasvua erityisesti strategioiden, mutta myös budjettien avulla.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää, mikä on budjetoinnin merkitys mikroyritysten strategisen kasvun saavuttamisessa. Alaongelmiksi, joilla tutkimuskysymys ratkaistaan, muodostettiin seuraavat kysymykset; millä tasolla mikroyritysten budjetoinnin tilanne on tällä hetkellä, mikä on kasvustrategian ja -hakuisuuden nykytila, onko budjetointi osana kasvustrategian toteuttamisessa, kuinka merkittäväksi mikroyritykset kokevat budjetoinnin strategisen kasvun kannalta, ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet mikroyritysten strategiseen kasvuun.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu mikroyritysten erityispiirteisiin sekä niiden kasvuun ja vastuullisuuteen. Näiden lisäksi käsitellään budjetointia, budjettien laatimista ja jaottelua sekä budjetoinnin merkitystä yrityksen hallinnassa, joiden ohella perehdytään myös strategiseen johtamiseen, kasvustrategioihin ja budjetoinnin yhteyteen osana kasvustrategiaa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin näytteenomaisena kyselytutkimuksena kevään 2024 aikana. Aineisto kerättiin kyselyllä, joka jaettiin sosiaalisen median alustoilla ja sähköpostikyselyn muodossa.
Tutkimuksen perusteella 75 % mikroyrityksistä budjetoi ja 85 % näistä yrityksistä toteutti sen itsenäisesti. Kuitenkin vain puolella mikroyrityksistä oli kasvustrategia, vaikka 65 % niistä oli kasvuhakuisia. Yli 60 % mikroyrityksistä ilmoitti kasvaneensa viimeisten vuosien aikana. Budjetoineet yritykset raportoivat kasvua huomattavasti todennäköisemmin kuin yritykset, jotka eivät budjetoineet. Budjetointi oli osana kasvustrategiaa 75 %:lla mikroyrityksistä. Kasvuun vaikuttivat myös muut tekijät, kuten markkinointi, jatkokouluttautuminen ja asiakaslähtöisyys.
Tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että budjetoinnilla on merkitys mikroyritysten strategisen kasvun saavuttamisessa. Budjetointi voidaan kuitenkin kokea työlääksi tai tarpeettomaksi, jolloin sitä ei välttämättä tehdä. Budjetoinnin koetaan edesauttaneen kasvua enemmän kuin strategian, joka saattaa johtua siitä, että budjetointi koetaan helpommaksi toteuttaa, tai siitä että strategian laatimisessa ja toteuttamisessa on ongelmia useilla mikroyrityksillä.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää, mikä on budjetoinnin merkitys mikroyritysten strategisen kasvun saavuttamisessa. Alaongelmiksi, joilla tutkimuskysymys ratkaistaan, muodostettiin seuraavat kysymykset; millä tasolla mikroyritysten budjetoinnin tilanne on tällä hetkellä, mikä on kasvustrategian ja -hakuisuuden nykytila, onko budjetointi osana kasvustrategian toteuttamisessa, kuinka merkittäväksi mikroyritykset kokevat budjetoinnin strategisen kasvun kannalta, ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet mikroyritysten strategiseen kasvuun.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu mikroyritysten erityispiirteisiin sekä niiden kasvuun ja vastuullisuuteen. Näiden lisäksi käsitellään budjetointia, budjettien laatimista ja jaottelua sekä budjetoinnin merkitystä yrityksen hallinnassa, joiden ohella perehdytään myös strategiseen johtamiseen, kasvustrategioihin ja budjetoinnin yhteyteen osana kasvustrategiaa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin näytteenomaisena kyselytutkimuksena kevään 2024 aikana. Aineisto kerättiin kyselyllä, joka jaettiin sosiaalisen median alustoilla ja sähköpostikyselyn muodossa.
Tutkimuksen perusteella 75 % mikroyrityksistä budjetoi ja 85 % näistä yrityksistä toteutti sen itsenäisesti. Kuitenkin vain puolella mikroyrityksistä oli kasvustrategia, vaikka 65 % niistä oli kasvuhakuisia. Yli 60 % mikroyrityksistä ilmoitti kasvaneensa viimeisten vuosien aikana. Budjetoineet yritykset raportoivat kasvua huomattavasti todennäköisemmin kuin yritykset, jotka eivät budjetoineet. Budjetointi oli osana kasvustrategiaa 75 %:lla mikroyrityksistä. Kasvuun vaikuttivat myös muut tekijät, kuten markkinointi, jatkokouluttautuminen ja asiakaslähtöisyys.
Tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että budjetoinnilla on merkitys mikroyritysten strategisen kasvun saavuttamisessa. Budjetointi voidaan kuitenkin kokea työlääksi tai tarpeettomaksi, jolloin sitä ei välttämättä tehdä. Budjetoinnin koetaan edesauttaneen kasvua enemmän kuin strategian, joka saattaa johtua siitä, että budjetointi koetaan helpommaksi toteuttaa, tai siitä että strategian laatimisessa ja toteuttamisessa on ongelmia useilla mikroyrityksillä.