Turvassa - Opas kriisialueelta tulevan lapsen tukemiseen varhaiskasvatuksessa
Jauho, Heidi; Koponen, Kaisa (2024)
Jauho, Heidi
Koponen, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114068
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä ja käytännöllinen menetelmäopas varhaiskasvatushenkilöstölle. Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää varhaiskasvattajien tietoisuutta siitä, miten kriisialueelta tulevaa lasta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Oppaasta voivat hyötyä myös muut kasvattajat tai aiheesta kiinnostuneet, vaikka se on suunnattu ensisijaisesti varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyön teoreettinen tausta sekä tuotos laadittiin varhaiskasvatusikäisten lasten näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltamalla siihen tuotekehitysprosessia, jonka tuotoksena menetelmäopas syntyi varhaiskasvatushenkilöstön käyttöön. Menetelmäoppaan tarkoituksena on esitellä mahdollisimman monipuolisesti aiheeseen liittyvää teoriatietoa sekä menetelmiä, jotka tukevat kriisialueelta tullutta lasta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi oppaaseen listattiin yhteistyötahoja, joihin perheen voi ohjata saadakseen apua kriisin käsittelyyn sekä muita konkreettisia vinkkejä varhaiskasvattajille.
Opinnäytetyön lähtökohtana toimi varhaiskasvatuksen työkentällä noussut tarve siitä, miten kriisialueelta tulevia lapsia voidaan tukea. Oppaan sisällössä huomioitiin työkentältä tulleet toiveet ja menetelmänä opinnäytetyön teossa käytettiin tietoperustaan perehtymistä. Oppaaseen valittu sisältö edistää laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista. Toimeksiantajan toiveesta opin-näytetyö toteutettiin anonyymisti.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee kriisialueelta tulevaa lasta, opinnäytetyön toteuttamisprosessista ja menetelmäoppaasta. Teoria-osuudessa käsitellään kriisejä, sen aiheuttamia reaktioita ja vaikutuksia. Var-haiskasvatusta koskeva teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatuksen merkitystä kriisialueelta tulevan lapsen näkökulmasta sekä erilaisia keinoja eli menetelmiä lapsen tukemiseen. Tietoperustaan perehdyttäessä korostui etenkin leikin merkitys kriisistä selviämisessä. Valmis menetelmäopas on luovutettu toimeksiantajana toimineen varhaiskasvatusyksikön käyttöön ja se on luettavissa myös opinnäytetyön liitteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltamalla siihen tuotekehitysprosessia, jonka tuotoksena menetelmäopas syntyi varhaiskasvatushenkilöstön käyttöön. Menetelmäoppaan tarkoituksena on esitellä mahdollisimman monipuolisesti aiheeseen liittyvää teoriatietoa sekä menetelmiä, jotka tukevat kriisialueelta tullutta lasta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi oppaaseen listattiin yhteistyötahoja, joihin perheen voi ohjata saadakseen apua kriisin käsittelyyn sekä muita konkreettisia vinkkejä varhaiskasvattajille.
Opinnäytetyön lähtökohtana toimi varhaiskasvatuksen työkentällä noussut tarve siitä, miten kriisialueelta tulevia lapsia voidaan tukea. Oppaan sisällössä huomioitiin työkentältä tulleet toiveet ja menetelmänä opinnäytetyön teossa käytettiin tietoperustaan perehtymistä. Oppaaseen valittu sisältö edistää laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista. Toimeksiantajan toiveesta opin-näytetyö toteutettiin anonyymisti.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee kriisialueelta tulevaa lasta, opinnäytetyön toteuttamisprosessista ja menetelmäoppaasta. Teoria-osuudessa käsitellään kriisejä, sen aiheuttamia reaktioita ja vaikutuksia. Var-haiskasvatusta koskeva teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatuksen merkitystä kriisialueelta tulevan lapsen näkökulmasta sekä erilaisia keinoja eli menetelmiä lapsen tukemiseen. Tietoperustaan perehdyttäessä korostui etenkin leikin merkitys kriisistä selviämisessä. Valmis menetelmäopas on luovutettu toimeksiantajana toimineen varhaiskasvatusyksikön käyttöön ja se on luettavissa myös opinnäytetyön liitteistä.