Urheiluseuran palvelut sekä niiden markkinointi : markkinointisuunnitelma pienseuroille
Lehikoinen, Niko (2024)
Lehikoinen, Niko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota pienemmille urheiluseuroille uudenlaista näkökulmaa seuran toiminnan kehittämiseksi, sekä markkinoinnin tueksi.
Työn tietopohjassa tutkittiin, miten seura, joka tarjoaa palvelunaan harrastustoimintaa voi kehittää toimintaansa kilpailukykyisemmäksi 7P-markkinointimix-mallin avulla. Lisäksi myös käsiteltiin valmentamisen tärkeyttä harrastustoiminnan palvelun sekä lähtökohtana. Tietopohjassa myös tutkittiin urheilumarkkinoinnin ARPA-mallia, jolla voidaan määritellä urheilumarkkinoijalle punainen lanka seuran urheilumarkkinoinnin toteuttamiseen sekä tutustuttiin urheilumarkkinoinnin eri harrastaja- sekä yleisömarkkinointiin ja niiden hyödyntämiseen seuran toiminnassa.
Opinnäytetyön lopussa toteutettiin kysely harrastajille, minkä avulla selvitettiin harrastajien olevan tyytyväisiä oman nykyisen seuransa sosiaaliseen mediaan, valmennuksen heikon tason oleva yleisin syy seuran vaihtoon sekä mitä asioita harrastaja katsoo muissa seuroissa, kun hän suunnittelee seuran vaihtoa. Lopussa myös luotiin yksinkertainen markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello, jota urheiluseura voi hyödyntää oman markkinointinsa aloittamiseen tai sen kehittämiseen.
Työn tietopohjassa tutkittiin, miten seura, joka tarjoaa palvelunaan harrastustoimintaa voi kehittää toimintaansa kilpailukykyisemmäksi 7P-markkinointimix-mallin avulla. Lisäksi myös käsiteltiin valmentamisen tärkeyttä harrastustoiminnan palvelun sekä lähtökohtana. Tietopohjassa myös tutkittiin urheilumarkkinoinnin ARPA-mallia, jolla voidaan määritellä urheilumarkkinoijalle punainen lanka seuran urheilumarkkinoinnin toteuttamiseen sekä tutustuttiin urheilumarkkinoinnin eri harrastaja- sekä yleisömarkkinointiin ja niiden hyödyntämiseen seuran toiminnassa.
Opinnäytetyön lopussa toteutettiin kysely harrastajille, minkä avulla selvitettiin harrastajien olevan tyytyväisiä oman nykyisen seuransa sosiaaliseen mediaan, valmennuksen heikon tason oleva yleisin syy seuran vaihtoon sekä mitä asioita harrastaja katsoo muissa seuroissa, kun hän suunnittelee seuran vaihtoa. Lopussa myös luotiin yksinkertainen markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello, jota urheiluseura voi hyödyntää oman markkinointinsa aloittamiseen tai sen kehittämiseen.