Menestystekijät kestotilauspohjaisessa koulutuspalvelussa
Wikström, Fredrik (2024)
Wikström, Fredrik
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114095
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistettiin menestystekijöitä koulutuspalvelun kestotilauspalvelussa. Selvitys tehtiin toimeksiantona yritykselle X. Aihe on ajankohtainen, sillä yritys X ei ole tehnyt vastaava selvitystä aiemmin. Lisäksi aihe linkittyi vahvasti toimeksiantajan uudistuneeseen asiakkuudenhoitomalliin.
Selvitys tehtiin verkkokyselylomakkeen avulla, ja kohderyhmä valikoitui toimeksiantajan asiakkuudenhallintajärjestelmästä. Kyselyn vastaanottajat jaettiin kahteen ryhmään vastaajan ostopäätöksen perusteella. Kyselyyn osallistui yhteensä 49 henkilöä, joista 27 kuuluivat ostaneiden asiakkaiden vastaajaryhmään ja loput 22 henkilöä ei-ostaneiden ryhmään.
Selvityksen tulokset osoittavat, että koulutuspalveluiden kestotilauspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat eniten koulutuksien sisältö sekä oikean yhteyshenkilön vakuuttaminen. Tulokset syventävät asiakasymmärrystä ja tukevat asiakkuudenhoitomallin jatkojalostamista. Opinnäytetyön tuotoksen toimeksiantaja tulee käynnistämään asiakasreferensseihin pohjautuvan markkinointikampanjan ja kehittämään koulutuspalveluitaan kyselyssä tunnistettujen tarpeiden perusteella.
Selvitys tehtiin verkkokyselylomakkeen avulla, ja kohderyhmä valikoitui toimeksiantajan asiakkuudenhallintajärjestelmästä. Kyselyn vastaanottajat jaettiin kahteen ryhmään vastaajan ostopäätöksen perusteella. Kyselyyn osallistui yhteensä 49 henkilöä, joista 27 kuuluivat ostaneiden asiakkaiden vastaajaryhmään ja loput 22 henkilöä ei-ostaneiden ryhmään.
Selvityksen tulokset osoittavat, että koulutuspalveluiden kestotilauspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat eniten koulutuksien sisältö sekä oikean yhteyshenkilön vakuuttaminen. Tulokset syventävät asiakasymmärrystä ja tukevat asiakkuudenhoitomallin jatkojalostamista. Opinnäytetyön tuotoksen toimeksiantaja tulee käynnistämään asiakasreferensseihin pohjautuvan markkinointikampanjan ja kehittämään koulutuspalveluitaan kyselyssä tunnistettujen tarpeiden perusteella.