Trender inom publiceringsverksamheten bland finländska yrkeshögskolor : explorativ analys av data från Research.fi
Eriksson, Niklas (2024)
Eriksson, Niklas
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113945
Tiivistelmä
I detta arbete utförs explorativ dataanalys på ett dataset bestående av publikationsmetadata från hemsidan Research.fi. Data i frågan är en del av informationen insamlat i examensarbetet ’Visualisering av data från Research.fi och Vipunen.fi’ där skribenten Reina Akkuratov med hjälp av webskrapning samlat in ett dataset. Research.fi är en tjänst som erbjuds av undervisnings- och kulturministeriet (UKM), tjänstens funktion är att samla ihop och sprida information kring forskning i Finland. Syftet med detta arbete är att få reda på hur publikationsverksamheten bland finländska yrkeshögskolor har ändrats under åren det finns data över. Uppmärksamhet
kommer att läggas på data efter år 2021, då den nya finansieringsmodellen för yrkeshögskolor kom i bruk. Målet med arbetet är att genom explorativ dataanalys hitta mönster i data samt få en inblick i kvaliteten på det insamlade dataset. Målet är inte att rangordna yrkeshögskolorna, men att genom de tillgängliga indikatorerna avslöja intressanta skillnader samt ändringar i publiceringsverksamheten hos yrkeshögskolorna. Resultaten presenterade visar ändringar samt skillnaderna i publiceringsverksamheten bland finländska yrkeshögskolor mellan åren 2015 –2022, men inga stora trender lyckades identifieras bland publiceringar utgivna efter år 2021. Det studerade dataset innehåller värdefull information men brister i form av låga fyllnadsgrader
samt skiljaktigheter i jämförelse med andra källor.
kommer att läggas på data efter år 2021, då den nya finansieringsmodellen för yrkeshögskolor kom i bruk. Målet med arbetet är att genom explorativ dataanalys hitta mönster i data samt få en inblick i kvaliteten på det insamlade dataset. Målet är inte att rangordna yrkeshögskolorna, men att genom de tillgängliga indikatorerna avslöja intressanta skillnader samt ändringar i publiceringsverksamheten hos yrkeshögskolorna. Resultaten presenterade visar ändringar samt skillnaderna i publiceringsverksamheten bland finländska yrkeshögskolor mellan åren 2015 –2022, men inga stora trender lyckades identifieras bland publiceringar utgivna efter år 2021. Det studerade dataset innehåller värdefull information men brister i form av låga fyllnadsgrader
samt skiljaktigheter i jämförelse med andra källor.