Optimering av grusvägars struktur:betydelsen av vägprofil och kornstorleken samt eventuell infräsning av tidigare beläggning och nya bindemedel
Åkerlind, Morris (2024)
Åkerlind, Morris
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114028
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar underhållsarbetens betydelse för att förbättra grusvägars kvalitet och hållbarhet. Genom en omfattande genomgång av vägform och vinkeljusteringar, fokuserar det på de grundläggande principerna för att säkerställa korrekt lutning och väggeometri, inklusive hantering av slitage och användning av olika slitstål. Dessutom analyseras betydelsen av kornstorlek och materialval vid underhållsgrusning för grusvägar. Genom att utforska olika aspekter av kornstorlekens roll vid grusning och dess påverkan på TS-värden samt valet av rätt kornstorlek för olika delar av vägen, belyser arbetet konsekvenserna av felaktigt grusmaterial för vägens struktur och bärighet.
Arbetet innehåller metoder för att justera vinklar och vägformer, inkluderande hyvling av kurvor och övergångar mellan grusvägar och belagda vägar. Vidare behandlar examensarbetet processen att omvandla asfalterade vägar till grusvägar och vilka olika arbetsskeden det innebär.
En betydande del av arbetet är dedikerat till stabilisering av vägkroppen genom infräsning av bindemedel. Genom att granska olika blandnings- och stabiliseringsmetoder, såsom bitumenstabilisering, skum-bitumenstabilisering och cementstabilisering, ger arbetet en djupgående förståelse för de tekniker som används för att förbättra vägarnas hållbarhet och motståndskraft mot väder och trafikbelastning.
Syftet med examensarbetet är att belysa betydelsen av viktiga detaljer vid underhåll av en grusväg för att nå bästa möjliga slutresultat.
This thesis dealt with the importance of maintenance work in improving the quality and sustainability of gravel roads. Through a review of road shape and angle adjustments, it focused on the principles to ensure proper slope and road geometry, including managing wear and the use of different cutting edges. Additionally, the significance of grain size and material selection in gravel road maintenance was analyzed. By exploring various aspects of grain size’s role in gravel spreading and its impact on TS-values, as well as the choice of the right grain size for various parts of the road, the thesis highlighted the consequences of incorrect gravel material for the road structure and load-bearing capacity. The work included methods for adjusting angles and road shapes, including the grading of curves and transitions between gravel roads and paved roads. Furthermore, the thesis discussed the process of converting paved roads into gravel roads and the various stages of work involved.
A significant part of the work was dedicated to stabilizing the road body through the incorporation of binding agents. By reviewing various mixing and stabilization methods, such as bitumen stabilization, foam-bitumen stabilization, and cement stabilization, the thesis covered the techniques used to improve durability and resistance to weather and traffic loads.
The purpose of the thesis was to highlight the importance of key details in maintaining a gravel road to achieve the best possible outcome.
Arbetet innehåller metoder för att justera vinklar och vägformer, inkluderande hyvling av kurvor och övergångar mellan grusvägar och belagda vägar. Vidare behandlar examensarbetet processen att omvandla asfalterade vägar till grusvägar och vilka olika arbetsskeden det innebär.
En betydande del av arbetet är dedikerat till stabilisering av vägkroppen genom infräsning av bindemedel. Genom att granska olika blandnings- och stabiliseringsmetoder, såsom bitumenstabilisering, skum-bitumenstabilisering och cementstabilisering, ger arbetet en djupgående förståelse för de tekniker som används för att förbättra vägarnas hållbarhet och motståndskraft mot väder och trafikbelastning.
Syftet med examensarbetet är att belysa betydelsen av viktiga detaljer vid underhåll av en grusväg för att nå bästa möjliga slutresultat.
This thesis dealt with the importance of maintenance work in improving the quality and sustainability of gravel roads. Through a review of road shape and angle adjustments, it focused on the principles to ensure proper slope and road geometry, including managing wear and the use of different cutting edges. Additionally, the significance of grain size and material selection in gravel road maintenance was analyzed. By exploring various aspects of grain size’s role in gravel spreading and its impact on TS-values, as well as the choice of the right grain size for various parts of the road, the thesis highlighted the consequences of incorrect gravel material for the road structure and load-bearing capacity. The work included methods for adjusting angles and road shapes, including the grading of curves and transitions between gravel roads and paved roads. Furthermore, the thesis discussed the process of converting paved roads into gravel roads and the various stages of work involved.
A significant part of the work was dedicated to stabilizing the road body through the incorporation of binding agents. By reviewing various mixing and stabilization methods, such as bitumen stabilization, foam-bitumen stabilization, and cement stabilization, the thesis covered the techniques used to improve durability and resistance to weather and traffic loads.
The purpose of the thesis was to highlight the importance of key details in maintaining a gravel road to achieve the best possible outcome.