SOS-Lapsikylän Apuu-chatissa toimivien vapaaehtoisten kokemuksia tuen saamisesta vapaaehtoistehtävässä
Lahtinen, Jonna (2024)
Lahtinen, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää SOS-Lapsikylän Apuu-chatissa työskentelevien vapaaehtoisten kokemuksia saatavan tuen riittävyydestä. Opinnäytetyössä tarkastellaan vapaaehtoisten käyttämiä eri tukimuotoja sekä avun pyytämisen helppoutta. Tavoitteena oli sähköisen kyselyn kautta selvittää, kokevatko vapaaehtoiset saavansa tukea riittävästi vai ilmeneekö kehitystarpeita. Tutkimuskysymyksenä selvitettiin, millaiseksi Apuu-chatin vapaaehtoiset päivystäjät kokevat saamansa tuen.
Teoriaosuudessa keskityttiin verkkoauttamistyön erityispiirteisiin, jotka osaltaan vaikuttavat vapaaehtoisten työskentelyyn ja vapaaehtoistehtävässä jaksamiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, joka sisälsi myös laadullisia piirteitä. Aineisto kerättiin vapaaehtoisilta sähköistä Webropol-kyselylomaketta käyttäen ja vastauksia saatiin 12.
Tuloksista kävi ilmi, että vapaaehtoiset pitävät saatua tukea riittävänä. Kokemus on, että apua on helppo pyytää ja sitä saa aina tarvittaessa. Vastauksissa korostui myös arvostus työntekijöiden positiivista asennetta kohtaan. Kehitysehdotuksena esiin nousi ajankohtaisten keskusteluihin mahdollisesti nousevien aiheiden läpikäynti ennalta.
Teoriaosuudessa keskityttiin verkkoauttamistyön erityispiirteisiin, jotka osaltaan vaikuttavat vapaaehtoisten työskentelyyn ja vapaaehtoistehtävässä jaksamiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, joka sisälsi myös laadullisia piirteitä. Aineisto kerättiin vapaaehtoisilta sähköistä Webropol-kyselylomaketta käyttäen ja vastauksia saatiin 12.
Tuloksista kävi ilmi, että vapaaehtoiset pitävät saatua tukea riittävänä. Kokemus on, että apua on helppo pyytää ja sitä saa aina tarvittaessa. Vastauksissa korostui myös arvostus työntekijöiden positiivista asennetta kohtaan. Kehitysehdotuksena esiin nousi ajankohtaisten keskusteluihin mahdollisesti nousevien aiheiden läpikäynti ennalta.