Säveltapailun oppimisen haasteet musiikin korkeakouluopiskelijoilla
Takala, Timmo (2024)
Takala, Timmo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214166
Tiivistelmä
Musiikin korkeakouluopiskelijat kohtaavat hyvin erilaisia haasteita säveltapailun opintojaksoilla. Säveltapailun oppimisen haasteita on tutkittu enimmäkseen musiikkiopistoissa opiskelevien lasten, nuorten ja aikuisten osalta. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin musiikin korkeakouluopiskelijoihin ja heidän näkemyksiinsä siitä, mitkä asiat hankaloittavat juuri heidän säveltapailutaitojen oppimistaan.
Työssä perehdyttiin säveltapailun perusteisiin, historiaan ja kehitykseen suomalaisessa koulutuksessa, minkä jälkeen aihe tuotiin vahvasti osaksi musiikin korkeakoulutuksen oppimisympäristöä. TAMKin opetussuunnitelmassa säveltapailu on jaoteltu kolmeen eri osa-alueeseen, joita myös tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin erillisinä kokonaisuuksina luvussa kolme.
Määrällisten ja laadullisten tutkimuksen elementtejä sisällytettiin kyselytutkimukseen, joka lähetettiin Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkipedagogi- ja musiikkiteatterilinjan opiskelijoille. Kyselyn avulla saatiin muodostettua numeerista dataa, joka ajettiin Microsoft Excel ja Power BI -ohjelmien avulla visuaalisesti tulkittavaan muotoon. Kyselyssä olevien avoimien kysymysten avulla haluttiin ymmärtää syitä ongelmiin säveltapailun opetuksessa ja ehdotuksia sen kehittämiseksi. Näin saatiin muodostettua TAMKin musiikinopiskelijoiden osalta laaja kokonaisnäkemys säveltapailua kohtaan.
Tulosten analyysissa keskityttiin opiskelijoiden välisiin eroavaisuuksiin, kohdattuihin haasteisiin ja havaittiin ominaispiirteitä eri opiskelijaryhmien välillä. Liitteissä esitettiin raportti, joka mahdollisti tarkastelun esimerkiksi taitotason, instrumenttiryhmän tai jonkin muun muuttujan perusteella. Nämä tukivat varsinaisten ongelmien ja haasteiden listaamista, jotka osoittautuivat vastanneiden kesken hyvin vaihtelevina. Opinnäytetyötä aloittaessa hypoteettisena ajatuksena oli yleinen opiskelijoiden negatiivinen näkemys säveltapailua kohtaan. Työ antoi paremman kokonaiskäsityksen siitä, mihin säveltapailussa koetut vaikeudet liittyvät ja miten niitä voisi opetuksessa ratkaista eri tavoin. Jatkokehitystä ajatellen, opinnäytetyössä pohdittiin ratkaisuina erilaisten metodien hyödyntämistä osana säveltapailua, opetusryhmien optimointia ja opetuksen sisältöjen mukauttamista hyödyttävimmiksi.
Työssä perehdyttiin säveltapailun perusteisiin, historiaan ja kehitykseen suomalaisessa koulutuksessa, minkä jälkeen aihe tuotiin vahvasti osaksi musiikin korkeakoulutuksen oppimisympäristöä. TAMKin opetussuunnitelmassa säveltapailu on jaoteltu kolmeen eri osa-alueeseen, joita myös tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin erillisinä kokonaisuuksina luvussa kolme.
Määrällisten ja laadullisten tutkimuksen elementtejä sisällytettiin kyselytutkimukseen, joka lähetettiin Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkipedagogi- ja musiikkiteatterilinjan opiskelijoille. Kyselyn avulla saatiin muodostettua numeerista dataa, joka ajettiin Microsoft Excel ja Power BI -ohjelmien avulla visuaalisesti tulkittavaan muotoon. Kyselyssä olevien avoimien kysymysten avulla haluttiin ymmärtää syitä ongelmiin säveltapailun opetuksessa ja ehdotuksia sen kehittämiseksi. Näin saatiin muodostettua TAMKin musiikinopiskelijoiden osalta laaja kokonaisnäkemys säveltapailua kohtaan.
Tulosten analyysissa keskityttiin opiskelijoiden välisiin eroavaisuuksiin, kohdattuihin haasteisiin ja havaittiin ominaispiirteitä eri opiskelijaryhmien välillä. Liitteissä esitettiin raportti, joka mahdollisti tarkastelun esimerkiksi taitotason, instrumenttiryhmän tai jonkin muun muuttujan perusteella. Nämä tukivat varsinaisten ongelmien ja haasteiden listaamista, jotka osoittautuivat vastanneiden kesken hyvin vaihtelevina. Opinnäytetyötä aloittaessa hypoteettisena ajatuksena oli yleinen opiskelijoiden negatiivinen näkemys säveltapailua kohtaan. Työ antoi paremman kokonaiskäsityksen siitä, mihin säveltapailussa koetut vaikeudet liittyvät ja miten niitä voisi opetuksessa ratkaista eri tavoin. Jatkokehitystä ajatellen, opinnäytetyössä pohdittiin ratkaisuina erilaisten metodien hyödyntämistä osana säveltapailua, opetusryhmien optimointia ja opetuksen sisältöjen mukauttamista hyödyttävimmiksi.