Uneliaisuuden tunnistaminen objektiivisten mittausten perusteella koneoppimista hyödyntämällä
Piispanen, Jesse (2024)
Piispanen, Jesse
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214169
Tiivistelmä
Kuljettajan uneliaisuus on merkittävä riskitekijä tieliikenteessä, ja se on osasyynä jopa 15-30 %:ssa liikenneonnettomuuksista. Heinäkuusta 2024 alkaen väsymyksen ja tarkkaavaisuuden tunnistusjärjestelmät tulevat pakollisiksi Euroopan unionin alueella rekisteröitävissä moottoriajoneuvoissa. Tämän pohjalta on kehitetty liikenneturvallisuutta parantavia järjestelmiä, jotka tarkkailevat kuljettajan vireystilaa. Järjestelmät voivat kerätä tietoa ajoneuvosta, kuljettajan fysiologisista signaaleista sekä käyttäytymisestä. Monet näistä järjestelmistä käyttävät Karolinska Sleepiness Scale -mittaria (KSS) vertailupohjana uneliaisuuden objektiivisille mittauksille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka hyvin eri koneoppimismallit pystyvät ennustamaan KSS:lla mitattua subjektiivista uneliaisuutta objektiivisten mittausten perusteella. Tutkimuksessa käytettiin avoimesti saatavilla olevaa valmista aineistoa, joka sisälsi 18 koehenkilön 40 tuntia kestäneen valvontajakson aikana kerättyjä subjektiivisia ja objektiivisia uneliaisuuden mittauksia. Aineisto sisälsi elektroenkefalografian (EEG), elektro-okulografian (EOG) ja tarkkaavuus-testin (PVT) mittaustuloksia, joita käytettiin koneoppimismallien opettamisessa.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus, jossa yhdisteltiin teoriatietoa ja empiiristä tutkimusta. Aineisto esikäsiteltiin ja analysoitiin Python-ohjelmointikielellä. Mallien rakentamisessa vertailtiin kuutta eri luokittelualgoritmia: K-lähimmän naapurin luokitin, Naiivi Bayesin luokitin, tukivektorikone, logistinen regressio, päätöspuu ja satunnaismetsä. Mallien suorituskykyä arvioitiin binäärisessä ja moniluokkaisessa luokittelutehtävässä sekaannusmatriisiin pohjautuvien tunnuslukujen avulla, kuten tarkkuus, herkkyys, täsmällisyys, F1-arvo ja Cohenin kappa.
Naiivi Bayesin-luokitin osoittautui parhaaksi binäärisessä tehtävässä tarkkuudella 84 %. Moniluokkaisessa tehtävässä kaikkien mallien suorituskyky heikkeni, ja logistisella regressiolla saavutettiin 66 % tarkkuus. Tulosten perusteella koneoppimismalleilla on potentiaalia tunnistaa uneliaisuus objektiivisten mittausten perusteella, mutta moniluokkainen tehtävä on huomattavasti haastavampi. Yksittäisistä attribuuteista EEG:n vaikutus mallin tarkkuuteen oli tärkein. Tuloksia voidaan hyödyntää uneliaisuuden tunnistusjärjestelmien kehittämisessä ja liikenneturvallisuuden parantamisessa sekä terveydenhuollon toimintaympäristössä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka hyvin eri koneoppimismallit pystyvät ennustamaan KSS:lla mitattua subjektiivista uneliaisuutta objektiivisten mittausten perusteella. Tutkimuksessa käytettiin avoimesti saatavilla olevaa valmista aineistoa, joka sisälsi 18 koehenkilön 40 tuntia kestäneen valvontajakson aikana kerättyjä subjektiivisia ja objektiivisia uneliaisuuden mittauksia. Aineisto sisälsi elektroenkefalografian (EEG), elektro-okulografian (EOG) ja tarkkaavuus-testin (PVT) mittaustuloksia, joita käytettiin koneoppimismallien opettamisessa.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus, jossa yhdisteltiin teoriatietoa ja empiiristä tutkimusta. Aineisto esikäsiteltiin ja analysoitiin Python-ohjelmointikielellä. Mallien rakentamisessa vertailtiin kuutta eri luokittelualgoritmia: K-lähimmän naapurin luokitin, Naiivi Bayesin luokitin, tukivektorikone, logistinen regressio, päätöspuu ja satunnaismetsä. Mallien suorituskykyä arvioitiin binäärisessä ja moniluokkaisessa luokittelutehtävässä sekaannusmatriisiin pohjautuvien tunnuslukujen avulla, kuten tarkkuus, herkkyys, täsmällisyys, F1-arvo ja Cohenin kappa.
Naiivi Bayesin-luokitin osoittautui parhaaksi binäärisessä tehtävässä tarkkuudella 84 %. Moniluokkaisessa tehtävässä kaikkien mallien suorituskyky heikkeni, ja logistisella regressiolla saavutettiin 66 % tarkkuus. Tulosten perusteella koneoppimismalleilla on potentiaalia tunnistaa uneliaisuus objektiivisten mittausten perusteella, mutta moniluokkainen tehtävä on huomattavasti haastavampi. Yksittäisistä attribuuteista EEG:n vaikutus mallin tarkkuuteen oli tärkein. Tuloksia voidaan hyödyntää uneliaisuuden tunnistusjärjestelmien kehittämisessä ja liikenneturvallisuuden parantamisessa sekä terveydenhuollon toimintaympäristössä.