Perheen sisäiset tapahtumat trauman aiheuttajina - kirjallisuuskatsaus ACE-kokemusten vaikutuksista varhaislapsuuden kehitykseen
Remes, Marianna (2024)
Remes, Marianna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suomenkielistä ja ajantasaista tietoa ACE-kokemusten vaikutuksista varhaislapsuuden kehityksen eri osa-alueisiin. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, narratiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Tavoitteena oli tämän avulla tutkia, millaisia vaikutuksia lapsuuden ajan ACE-kokemuksilla on varhaislapsuuden kehitykseen, ja kuinka ACE-kokemusten mahdolliset seuraukset näkyvät 1–6-vuotiailla lapsilla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui ajantasaisesta ja luotettavasta kirjallisuudesta, tutkimuksista sekä verkkojulkaisuista. Teoreettisessa viitekehyksessä aihetta tarkasteltiin ACE-kokemuksiin liittyvien lähikäsitteiden valossa, joiden avulla perehdyttiin ACE käsitteen tutkimushistoriaan, määritelmään, sekä biologisiin vaikutusmekanismeihin. Riski- ja suojatekijöinä käsiteltiin haitallisen stressin vaikutusta sekä turvallisten ihmissuhteiden ja kiintymyksen merkitystä. Opinnäytetyöhön valikoitu aineisto koostui kuudesta vertaisarvioidusta, englanninkielisestä julkaisusta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että ACE-kokemuksilla on laajoja ja moniulotteisia seurauksia lapsen kehityksen eri osa-alueisiin. Aineiston perusteella tulokset jakautuivat neljään yläluokkaan: kehityksen viivästymiseen ja käyttäytymiseen, akateemiseen oppimiseen, fyysiseen terveyteen sekä psyykkiseen kehitykseen. Tulosten perusteella ACE-kokemukset lisäävät riskiä niin fyysisiin kuin psyykkisiin ongelmiin, koulunkäynnin, oppimisen sekä käyttäytymisen haasteisiin sekä erinäisiin kehityksellisiin viivästymiin. Tuloksissa oli nähtävillä annos-vastesuhde, jolloin riski seurauksiin nousi ACE-kokemusten määrien kasvaessa. Suojaavana tekijänä esille nousi erityisesti kiintymyssuhteen merkitys. Turvallinen kiintymys huoltajaa kohtaan on tärkeä tekijä lapsuuden ajan vastoinkäymisistä selviytymisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui ajantasaisesta ja luotettavasta kirjallisuudesta, tutkimuksista sekä verkkojulkaisuista. Teoreettisessa viitekehyksessä aihetta tarkasteltiin ACE-kokemuksiin liittyvien lähikäsitteiden valossa, joiden avulla perehdyttiin ACE käsitteen tutkimushistoriaan, määritelmään, sekä biologisiin vaikutusmekanismeihin. Riski- ja suojatekijöinä käsiteltiin haitallisen stressin vaikutusta sekä turvallisten ihmissuhteiden ja kiintymyksen merkitystä. Opinnäytetyöhön valikoitu aineisto koostui kuudesta vertaisarvioidusta, englanninkielisestä julkaisusta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että ACE-kokemuksilla on laajoja ja moniulotteisia seurauksia lapsen kehityksen eri osa-alueisiin. Aineiston perusteella tulokset jakautuivat neljään yläluokkaan: kehityksen viivästymiseen ja käyttäytymiseen, akateemiseen oppimiseen, fyysiseen terveyteen sekä psyykkiseen kehitykseen. Tulosten perusteella ACE-kokemukset lisäävät riskiä niin fyysisiin kuin psyykkisiin ongelmiin, koulunkäynnin, oppimisen sekä käyttäytymisen haasteisiin sekä erinäisiin kehityksellisiin viivästymiin. Tuloksissa oli nähtävillä annos-vastesuhde, jolloin riski seurauksiin nousi ACE-kokemusten määrien kasvaessa. Suojaavana tekijänä esille nousi erityisesti kiintymyssuhteen merkitys. Turvallinen kiintymys huoltajaa kohtaan on tärkeä tekijä lapsuuden ajan vastoinkäymisistä selviytymisessä.