Hankintojen nykytilanteen kartoitus ja kehittäminen
Sikka, Sille (2024)
Sikka, Sille
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114130
Tiivistelmä
Yritykset ovat osa laajempaa liiketoimintaverkostoa tarjotakseen loppukäyttäjille monipuolisia tuottei-ta ja palveluita. Projektiliiketoiminnassa on tärkeää hallita resursseja tehokkaasti, onpa kyse sitten ma-teriaaleista tai taloudellisista resursseista.
Tutkimuksen tavoitteena oli antaa messu- ja näyttelytiloja toteuttavalle yritykselle analysoitua tietoa yrityksen hankintojen nykytilanteesta. Kyseistä kohdetta ei ollut yrityksen sisällä aikaisemmin tarkas-teltu.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeyrityksen toimintatapoihin sopivia kehityskohteita käyttäen apuna kirjallisuutta ja yrityksen omaa dokumentaatiota. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, koska sen tarkoitus oli tuottaa kehitysehdotuksia. Tutkimuksessa kerättiin tietoa haastattelemalla han-kintoja tekeviä henkilöitä. Tutkimusaineistona käytettiin yrityksen ostokontrasta saadut vuoden 2023 materiaalihankintalaskuja.
Tutkimuksen tuloksena saatiin vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen ja kuva yrityksen nykytilan-teesta hankintojen osalta. Yrityksen hankinnoista löydettiin kehittämiskohteita. Tärkeimmät kehitys-kohteet liittyivät toimittajien valintaan ja arviointiin sekä ostovolyymien keskittämiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli antaa messu- ja näyttelytiloja toteuttavalle yritykselle analysoitua tietoa yrityksen hankintojen nykytilanteesta. Kyseistä kohdetta ei ollut yrityksen sisällä aikaisemmin tarkas-teltu.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeyrityksen toimintatapoihin sopivia kehityskohteita käyttäen apuna kirjallisuutta ja yrityksen omaa dokumentaatiota. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, koska sen tarkoitus oli tuottaa kehitysehdotuksia. Tutkimuksessa kerättiin tietoa haastattelemalla han-kintoja tekeviä henkilöitä. Tutkimusaineistona käytettiin yrityksen ostokontrasta saadut vuoden 2023 materiaalihankintalaskuja.
Tutkimuksen tuloksena saatiin vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen ja kuva yrityksen nykytilan-teesta hankintojen osalta. Yrityksen hankinnoista löydettiin kehittämiskohteita. Tärkeimmät kehitys-kohteet liittyivät toimittajien valintaan ja arviointiin sekä ostovolyymien keskittämiseen.