Sairaanhoitajien ajatuksia paljon sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja käyttävien asiakkaiden tunnistamisesta vastaanottotyössä
Marttila, Virve (2024)
Marttila, Virve
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114032
Tiivistelmä
Paljon palveluita käyttävistä asiakkaista on tehty Suomessa useita selvityksiä ja tutkimuksia. Vuonna 2017 Valtiontalouden tarkastusvirasto on todennut kertomuksessaan, että useiden tutkimusten mukaan 10 prosenttia väestöstä aiheuttaa noin 70–80 prosenttia sote-kustannuksista. Tarkastuksessa on havaittu, että tämän asiakaskunnan määrä ja palveluketjut muodostavat merkittävän osan näistä kustannuksista. Valtiontalouden tarkastusvirasto on huomioinut myös, ettei tätä asiakaskuntaa tunnisteta, eikä sille ole selkeää määritelmää. Seurantaraportissa vuonna 2021 on todettu kehitystä tapahtuneen, mutta edelleen samoja haasteista on. Paljon palveluita käyttävien asiakkaiden systemaattinen tunnistaminen ja palvelupolkujen laatiminen on siirretty sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksen vastuulle.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on tiedostanut paljon palveluita käyttävän asiakkaan suuren kustannusvaikutuksen sekä resurssihukan palvelujärjestelmälle. Kuitenkaan sillä ei ole vielä paljon palveluita käyttävän asiakkaan tunnistamiseksi ja systemaattista toimintamallia tämän asiakasryhmän ennakoivaan kohtaamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ratkaista paljon palveluja käyttävien asiakkaiden tuomaa resurssihaastetta toimeksiantajan toimipisteissä kestävämmällä tavalla. Niin että asiakas saa oikein kohdennettuna tarvitsemansa avun ja toisaalta kuitenkin niin, että siihen käytetyt resurssit ovat oikein mitoitettuja ja optimaalisesti käytössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata sairaanhoitajien ajatuksia paljon sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja käyttävien asiakkaiden tunnistamisesta vastaanottotyössä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää laadittaessa kriteereitä ja valittaessa mallia paljon palveluita käyttävien asiakkaiden tunnistamiseksi, sekä heidän palvelukokonaisuutensa yhtenäistämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena Webropol-kyselyllä vastaanottotyötä tekeville sairaanhoitajille toimeksiantajaorganisaatiossa. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Kyselytutkimuksen tulokset toistivat edelleen paljon palveluja käyttävien asiakkaiden tunnistamisen haasteen. Puolet vastaajista kertoivat, etteivät tunnista tätä asiakasryhmää. Heillä ei ole myöskään käytössään mitään menetelmiä tai kriteereitä, joilla he voisivat tunnistaa nämä suurta sosiaali- ja terveydenhuollonresurssia tarvitsevat asiakkaat. Asiakkaiden tunnistus perustuu sairaanhoitajien ammattitaitoon ja kokemukseen. He kuvasivat myös palvelujärjestelmän puutteita, joissa asiakkaan oli mahdollista ajautua vääriin, turhiin tai tehottomiin palveluihin. Koska tunnistaminen perustui sairaanhoitajien yksilölliseen ammattitaitoon, ei asiakkaiden tasapuolisesta tunnistamisesta saada varmuutta, vaikka kaikilla toimijoilla olisikin yhteinen hyvä tahtotila.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on tiedostanut paljon palveluita käyttävän asiakkaan suuren kustannusvaikutuksen sekä resurssihukan palvelujärjestelmälle. Kuitenkaan sillä ei ole vielä paljon palveluita käyttävän asiakkaan tunnistamiseksi ja systemaattista toimintamallia tämän asiakasryhmän ennakoivaan kohtaamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ratkaista paljon palveluja käyttävien asiakkaiden tuomaa resurssihaastetta toimeksiantajan toimipisteissä kestävämmällä tavalla. Niin että asiakas saa oikein kohdennettuna tarvitsemansa avun ja toisaalta kuitenkin niin, että siihen käytetyt resurssit ovat oikein mitoitettuja ja optimaalisesti käytössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata sairaanhoitajien ajatuksia paljon sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja käyttävien asiakkaiden tunnistamisesta vastaanottotyössä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää laadittaessa kriteereitä ja valittaessa mallia paljon palveluita käyttävien asiakkaiden tunnistamiseksi, sekä heidän palvelukokonaisuutensa yhtenäistämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena Webropol-kyselyllä vastaanottotyötä tekeville sairaanhoitajille toimeksiantajaorganisaatiossa. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Kyselytutkimuksen tulokset toistivat edelleen paljon palveluja käyttävien asiakkaiden tunnistamisen haasteen. Puolet vastaajista kertoivat, etteivät tunnista tätä asiakasryhmää. Heillä ei ole myöskään käytössään mitään menetelmiä tai kriteereitä, joilla he voisivat tunnistaa nämä suurta sosiaali- ja terveydenhuollonresurssia tarvitsevat asiakkaat. Asiakkaiden tunnistus perustuu sairaanhoitajien ammattitaitoon ja kokemukseen. He kuvasivat myös palvelujärjestelmän puutteita, joissa asiakkaan oli mahdollista ajautua vääriin, turhiin tai tehottomiin palveluihin. Koska tunnistaminen perustui sairaanhoitajien yksilölliseen ammattitaitoon, ei asiakkaiden tasapuolisesta tunnistamisesta saada varmuutta, vaikka kaikilla toimijoilla olisikin yhteinen hyvä tahtotila.