Tekoälykäyttöisen chatbotin kehittäminen IT-tukeen
Leung, Senko (2024)
Leung, Senko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113914
Tiivistelmä
Digitalisaation ja teknologian kehittyessä organisaatioiden tarpeet tehokkaille ja personoiduille IT palveluille kasvavat. AI-chatbottien avulla organisaatiot voivat tarjota välitöntä tukea, vähentää manuaalista työtä ja parantaa palveluidensa saatavuutta. Työn tavoitteena oli kehittää chatbotti, joka tarjoaisi käyttäjille helpon ja saumattoman tavan saada IT-tukea.
Työ toteutettiin tutkimusperäisenä kehittämistoimintana. Tietoperusta rajattiin AI-chatbottien perusteisiin, testattaviin alustoihin sekä tulosten analysointiin ja vertailuun. Työhön valittiin eri chatbottialustoja ja niillä kehitettiin toimivia ratkaisuja annetun valmiin tietopohjan avulla. Tietopohjassa oli yleisiä IT-ongelmien ratkaisutapoja. Työssä vertailtiin eri alustoja niiden antamien vastausten perusteella. Eli vastasivatko ne hyvin tietopohjan mukaan, vastasivatko ne soveliaasti vai eivätkö ne osanneet vastata.
Tuloksena osoitettiin, miten pienellä määrällä tietopohjaa voitiin rakentaa tehokas chatbotti helposti chatbotin alustoilla. Mutta suora siirtyminen soveltuvampiin alustoihin saattoi aiheuttaa ristiriitaa, koska niiden tehokkuus ei välttämättä vastannut suunniteltua. Tulokset korostivat myös, miten selkeä tietopohjan on oltava ja että sitä on jatkuvasti kehitettävä chatbotin käytön aikana.
Työ toteutettiin tutkimusperäisenä kehittämistoimintana. Tietoperusta rajattiin AI-chatbottien perusteisiin, testattaviin alustoihin sekä tulosten analysointiin ja vertailuun. Työhön valittiin eri chatbottialustoja ja niillä kehitettiin toimivia ratkaisuja annetun valmiin tietopohjan avulla. Tietopohjassa oli yleisiä IT-ongelmien ratkaisutapoja. Työssä vertailtiin eri alustoja niiden antamien vastausten perusteella. Eli vastasivatko ne hyvin tietopohjan mukaan, vastasivatko ne soveliaasti vai eivätkö ne osanneet vastata.
Tuloksena osoitettiin, miten pienellä määrällä tietopohjaa voitiin rakentaa tehokas chatbotti helposti chatbotin alustoilla. Mutta suora siirtyminen soveltuvampiin alustoihin saattoi aiheuttaa ristiriitaa, koska niiden tehokkuus ei välttämättä vastannut suunniteltua. Tulokset korostivat myös, miten selkeä tietopohjan on oltava ja että sitä on jatkuvasti kehitettävä chatbotin käytön aikana.