Liiketoimintasuunnitelma ravintolalle Scherzo
Shein, Peter (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114121
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty Haaga-Helian ammattikorkeakoulun hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmassa vuoden 2024 tammikuun ja toukokuun välisenä aikana. Liiketoimintasuunnitelman laatiminen on ollut opettavainen prosessi, joka on syventänyt ymmärrystäni siitä, miten tärkeää on yhdistää perusteellinen markkinatuntemus, realistiset taloudelliset ennusteet ja selkeä visio siitä, miten yritys erottuu kilpailijoidensa joukosta.
Tämä opinnäytetyö keskittyi liiketoimintasuunnitelman laatimiseen Scherzo Oy:lle, joka oli tuleva viinibaari Helsingissä. Työn taustalla olivat ravintola-alan trendien ja erilaisten mittareiden merkitys ravintolaliiketoiminnan menestykselle. Liiketoimintasuunnitelman tavoitteena oli tarjota perusteellinen kuva yrityksen toiminnasta ja sen menestyksen kulmakivistä sekä suunnata toimintaa harkitusti tulevaisuuteen.
Työ hyödynsi alan kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, ja sen tietoperustassa tarkasteltiin erityisesti ravintola-alan trendejä ja niiden ennustamista, tärkeitä tunnuslukuja sekä liiketoimintasuunnitelman roolia yritystoiminnassa. Analyysimallina käytettiin Michael Porterin viiden kilpailuvoiman mallia, joka auttoi ymmärtämään toimialan rakennetta ja kilpailutekijöitä.
Liiketoimintasuunnitelma laadittiin käyttäen eri lähteistä saatuja ohjeistuksia sekä vertailemalla muiden opinnäytetöiden suunnitelmia. Prosessi sisälsi markkinatutkimuksen, joka osoitti vahvan kysynnän laadukkaille viinibaareille Helsingissä. Suunnitelmassa painotettiin laadukkaita viinejä ja ruokia, monipuolista viinilistaa ja erinomaista asiakaspalvelua. Lisäksi se sisälsi taloudelliset laskelmat ja rahoitussuunnitelman.
Työ osoitti, että huolellinen suunnittelu ja markkinoiden tuntemus olivat avainasemassa ravintolayrityksen perustamisessa. Liiketoimintasuunnitelma toimi työkaluna yrityksen perustamisessa ja rahoituksen hankkimisessa sekä antoi yrittäjälle vankan pohjan yritystoiminnan aloittamiselle. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt liiketoimintasuunnitelma tarjosi arvokkaita oivalluksia niin yrittäjille kuin sijoittajillekin, jotka suunnittelivat investointeja ravintola-alaan.
Tämä opinnäytetyö keskittyi liiketoimintasuunnitelman laatimiseen Scherzo Oy:lle, joka oli tuleva viinibaari Helsingissä. Työn taustalla olivat ravintola-alan trendien ja erilaisten mittareiden merkitys ravintolaliiketoiminnan menestykselle. Liiketoimintasuunnitelman tavoitteena oli tarjota perusteellinen kuva yrityksen toiminnasta ja sen menestyksen kulmakivistä sekä suunnata toimintaa harkitusti tulevaisuuteen.
Työ hyödynsi alan kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, ja sen tietoperustassa tarkasteltiin erityisesti ravintola-alan trendejä ja niiden ennustamista, tärkeitä tunnuslukuja sekä liiketoimintasuunnitelman roolia yritystoiminnassa. Analyysimallina käytettiin Michael Porterin viiden kilpailuvoiman mallia, joka auttoi ymmärtämään toimialan rakennetta ja kilpailutekijöitä.
Liiketoimintasuunnitelma laadittiin käyttäen eri lähteistä saatuja ohjeistuksia sekä vertailemalla muiden opinnäytetöiden suunnitelmia. Prosessi sisälsi markkinatutkimuksen, joka osoitti vahvan kysynnän laadukkaille viinibaareille Helsingissä. Suunnitelmassa painotettiin laadukkaita viinejä ja ruokia, monipuolista viinilistaa ja erinomaista asiakaspalvelua. Lisäksi se sisälsi taloudelliset laskelmat ja rahoitussuunnitelman.
Työ osoitti, että huolellinen suunnittelu ja markkinoiden tuntemus olivat avainasemassa ravintolayrityksen perustamisessa. Liiketoimintasuunnitelma toimi työkaluna yrityksen perustamisessa ja rahoituksen hankkimisessa sekä antoi yrittäjälle vankan pohjan yritystoiminnan aloittamiselle. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt liiketoimintasuunnitelma tarjosi arvokkaita oivalluksia niin yrittäjille kuin sijoittajillekin, jotka suunnittelivat investointeja ravintola-alaan.