Tekoälyn eettiset periaatteet kuntasektorilla - IT-kehittämisen viranomaissäätely
Kinnunen, Anne (2024)
Kinnunen, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214215
Tiivistelmä
Tekoäly ja siihen liittyvät innovaatiot sekä etiikka ovat hyvin keskeisiä aiheita päivittäisessä mediassa. Euroopan komissio ja parlamentti ovat hyväksyneet tekoälysäädöksen, jonka vaikutukset tekoälyn eettiseen ja vastuulliseen käyttöön tulee koskemaan kaikkia tekoäly teknologiaa käyttäviä palveluntarjoajia. Lainsäädännön lisäksi valtiovarainministeriö on laatinut ohjeet tekoälyn eettisistä periaatteista julkishallinnossa. Tämä opinnäytetyö tutkii, mitä viranomaissääntelyä tekoälyn IT-kehittämisessä on huomioitava kuntasektorilla erityisesti. Tutkimus on tehty yhteistyössä Turun kaupungin kanssa, jonka tarpeet on huomioitu tämän opinnäytetyön toteutuksessa.
Opinnäytetyön tietoperusta tutkii miten tekoäly ja etiikka on määritelty pääsääntöisesti Euroopan Unionin sekä valtiovarainministeriön sekä valtioneuvoston näkökulmasta. Näiden lisäksi tutkitaan, miten Suomen suurimmissa kaupungeissa on tekoälyn eettiset ohjeet ja periaatteet laadittu mukaan lukien Turun kaupungin eettiset ohjeet.
Tutkimuksessa selvisi, että on mahdoton eksplisiittisesti kuvata mitä minimitaso tekoälyn periaatteiden yhteydessä sisältää. Minimitasolla tarkoitetaan yleisesti lain määräämää vähimmäistasoa, joka tämän tutkimuksen perusteella tarkoittaa EU:n tekoälysäädöstä sekä tietosuoja-asetusta. Mikäli tekoälyn eettiset periaatteet yltävät minimitasoa parempaan tasoon kuntasektorilla, edellyttää se valtiovarainministeriön laatiman ohjeistuksen tekoälyn käytöstä noudattamista sekä kaupunkikohtaisen tekoälyn eettisen periaatteen laatimisen. Vastausta tutkimuskysymykseen siihen miten tekoälyn eettisiä periaatteita noudatetaan tietojärjestelmän eri vaiheissa, ei tullut vastausta. Tämä johtuu siitä, että tekoälyn eettisten periaatteiden laadinta ja niiden käyttöönotto ovat alkutekijöissään kuntasektorilla.
Tutkimuksen pohjalta on laadittu suositukset tekoälyn eettisten periaatteiden laatimisesta kaupungille sisältäen tiekarttahahmotelman. Tutkimuksen lopussa pohditaan tekoälyn eettisten periaatteiden haasteita sekä mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Opinnäytetyön loppukappaleessa tarkastellaan omaa oppimista sekä työn eettistä toteutumista.
Opinnäytetyön tietoperusta tutkii miten tekoäly ja etiikka on määritelty pääsääntöisesti Euroopan Unionin sekä valtiovarainministeriön sekä valtioneuvoston näkökulmasta. Näiden lisäksi tutkitaan, miten Suomen suurimmissa kaupungeissa on tekoälyn eettiset ohjeet ja periaatteet laadittu mukaan lukien Turun kaupungin eettiset ohjeet.
Tutkimuksessa selvisi, että on mahdoton eksplisiittisesti kuvata mitä minimitaso tekoälyn periaatteiden yhteydessä sisältää. Minimitasolla tarkoitetaan yleisesti lain määräämää vähimmäistasoa, joka tämän tutkimuksen perusteella tarkoittaa EU:n tekoälysäädöstä sekä tietosuoja-asetusta. Mikäli tekoälyn eettiset periaatteet yltävät minimitasoa parempaan tasoon kuntasektorilla, edellyttää se valtiovarainministeriön laatiman ohjeistuksen tekoälyn käytöstä noudattamista sekä kaupunkikohtaisen tekoälyn eettisen periaatteen laatimisen. Vastausta tutkimuskysymykseen siihen miten tekoälyn eettisiä periaatteita noudatetaan tietojärjestelmän eri vaiheissa, ei tullut vastausta. Tämä johtuu siitä, että tekoälyn eettisten periaatteiden laadinta ja niiden käyttöönotto ovat alkutekijöissään kuntasektorilla.
Tutkimuksen pohjalta on laadittu suositukset tekoälyn eettisten periaatteiden laatimisesta kaupungille sisältäen tiekarttahahmotelman. Tutkimuksen lopussa pohditaan tekoälyn eettisten periaatteiden haasteita sekä mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Opinnäytetyön loppukappaleessa tarkastellaan omaa oppimista sekä työn eettistä toteutumista.