Digitaalisen markkinoinnin analyysi vaatealan verkkokaupalle
Pulkkinen, Tommi (2024)
Pulkkinen, Tommi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214259
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona vaatteiden ja asusteiden maahantuontiyritys Nordic Fashion Tex Oy:lle. Itse analyysi keskittyy yrityksen alla toimivaan kuluttajille suunnattuun vaatteiden- ja muodin verkkokauppaan nimeltä Fashion For You. Opinnäytetyö sai alkunsa loppu vuodesta 2023 ja saatiin valmiiksi keväällä 2024.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada toimeksiantajalle selkeä käsitys heidän digitaalisen markkinoinnin nykytilastaan ja tarjota mahdollisia kehitysehdotuksia tulevaisuutta ajatellen. Tavoitetta lähdettiin tutkimaan alaongelmien kautta, joita oli selvittää yrityksen tämänhetkinen kilpailutilanne, asiakaskunta, vahvuudet ja heikkoudet sekä mahdollisuudet ja uhat. Lisäksi yrityksen suoriutumista digitaalisissa markkinointiviestintäkanavissa tarkasteltiin, jotta voidaan tehdä tarvittavat johtopäätökset tavoitteen saavuttamiseksi.
Tämä opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, jossa perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin kirjallisuuteen sekä tuoreimpiin vaatealan tutkimuksiin. Tietoperusta sisältää useamman analyysin, joita on kilpailija-, asiakas- ja SWOT-analyysi. Näiden kautta saadaan selkeä kuva, mitä yrityksen tulee selvittää, jotta saadaan katsaus nykytilaan. Tietoperustan lopussa tarkasteltiin muoti- ja vaatealan markkinoita sekä luotiin katsaus vuoden 2024 verkkokaupan ja vaatealan kuumimpiin trendeihin.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle luotiin katsaus yrityksen nykytilaan analyysien muodossa. Lisäksi yrityksen digitaalisen markkinoinnin kanaviin eli sosiaaliseen mediaan, maksettuun mainontaan, sähköpostimarkkinointiin ja verkkosivustoihin syntyi kattava katsaus ja niiden suorituskykyä mitattiin. Työn lopuksi tuotettiin toimeksiantajalle kehitysehdotuksia tulevaisuuden markkinointiin digitaalisissa kanavissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada toimeksiantajalle selkeä käsitys heidän digitaalisen markkinoinnin nykytilastaan ja tarjota mahdollisia kehitysehdotuksia tulevaisuutta ajatellen. Tavoitetta lähdettiin tutkimaan alaongelmien kautta, joita oli selvittää yrityksen tämänhetkinen kilpailutilanne, asiakaskunta, vahvuudet ja heikkoudet sekä mahdollisuudet ja uhat. Lisäksi yrityksen suoriutumista digitaalisissa markkinointiviestintäkanavissa tarkasteltiin, jotta voidaan tehdä tarvittavat johtopäätökset tavoitteen saavuttamiseksi.
Tämä opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, jossa perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin kirjallisuuteen sekä tuoreimpiin vaatealan tutkimuksiin. Tietoperusta sisältää useamman analyysin, joita on kilpailija-, asiakas- ja SWOT-analyysi. Näiden kautta saadaan selkeä kuva, mitä yrityksen tulee selvittää, jotta saadaan katsaus nykytilaan. Tietoperustan lopussa tarkasteltiin muoti- ja vaatealan markkinoita sekä luotiin katsaus vuoden 2024 verkkokaupan ja vaatealan kuumimpiin trendeihin.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle luotiin katsaus yrityksen nykytilaan analyysien muodossa. Lisäksi yrityksen digitaalisen markkinoinnin kanaviin eli sosiaaliseen mediaan, maksettuun mainontaan, sähköpostimarkkinointiin ja verkkosivustoihin syntyi kattava katsaus ja niiden suorituskykyä mitattiin. Työn lopuksi tuotettiin toimeksiantajalle kehitysehdotuksia tulevaisuuden markkinointiin digitaalisissa kanavissa.