Marknadsföringsplan för Vanduk Oy Ab : importföretag inom kaffe, te och kakao
Luostarinen, Fanny (2024)
Luostarinen, Fanny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214299
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att skapa en marknadsföringsplan för Vanduk Oy Ab. Vanduk Oy är ett inhemskt importföretag inom kaffe, kaffe maskiner, te, kakao, vatten, smaksiraper samt annat tillbehör inom hela Finland. En ny uppdaterad marknadsföringsplan utfördes på grund av föråldrad information samt brister på information i den senaste marknadsföringsplanen. Med hjälp av att skapa en uppdaterad marknadsföringsplan kan de mest effektiva kanalerna samt metoderna identifieras för att marknadsföra produkterna. Denna studie baserade sig på både en kvalitativ- samt en kvantitativ forskningsmetod. En enkät gjord i Google Forms skickades till Vanduks 38 utvalda nuvarande kunder. Enkäten baserade sig på vilka sociala medier används mest inom HoReCa-sektorn, hurdant innehåll intresserar dem mest samt vilka kanaler som används för att leta en ny leverantör. Resultaten av denna enkät visade sig att både Instagram och Facebook används mest samt att innehåll i form av bild med en snygg bakgrund anses vara bäst. Därefter visade resultaten också att människor inom HoReCa-sektorn använder främst nätet för att söka upp en ny leverantör. För att kunna samla in mera värdefulla data, ordnades en semistrukturerad intervju av uppdragsgivaren. Idén var att samla in uppdragsgivarens tankar samt åsikter gällande Vanduks nuläge, målgrupper samt hur man når dem bäst, marknadsföringskanaler, marknadsföringsmetoder och marknadsföringsbudgetering. Resultaten av intervjun visade sig att Vanduks styrkor är både bred produktsortiment samt en snabb- och sakkunnig service. Tidsplanering är något som borde fokuseras alltmer på och inflation kan anses som ett hot. Dessutom har Vanduk en massa olika möjligheter så som till exempel att fokusera mera på marknadsförings inom sociala medier. The purpose of this thesis was to create a marketing plan for Vanduk Oy Ab. Vanduk Oy is a domestic import company in coffee, coffee machines, tea, cocoa, water, flavor syrups and other accessories throughout Finland. A new updated marketing plan was conducted due to outdated information and deficiencies in the latest marketing plan. By creating an updated marketing plan, can the most effective channels and methods be identified to market the products. This study was based on both qualitative and quantitative research methods. A survey conducted using Google Forms was sent to 38 selected current customers of Vanduk. The survey focused on which social media platforms are most used in the HoReCa sector, the type of content that interests them the most, and which channels are used to find a new supplier. The results of this survey showed that both Instagram and Facebook are the most commonly used platforms, and that content in the form of images with attractive backgrounds is considered the most engaging. Additionally, the results showed that people in the HoReCa sector primarily use the internet to search for a new supplier. To gather more valuable data, a semi-structured interview was conducted with the client. The aim was to collect the client’s thoughts and opinions on Vanduks current situation, target audience and the most effective ways to reach them, marketing channels, marketing methods, and marketing budgeting. The results of the interview revealed that Vanduks strengths lie in its wide product range and fast, knowledgeable service. Time management is an area that should be increasingly focused on, and inflation can be considered a threat. Additionally, Vanduk has various opportunities, such as focusing more on social media marketing.