Marknadsundersökning : marknadsföringskanaler och varumärkesimage för Ab Trädgård Hinjärv Puutarha Oy
Eriksson, Emma (2024)
Eriksson, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214300
Tiivistelmä
Att kunna marknadsföra sig på rätt sätt är avgörande för alla företag som strävar efter framgång. I takt med den ständigt växlande digitaliserade världen är företagen tvungna att kontinuerligt anpassa sig, eftersom kunder förväntar sig mycket och har krav i förväg. Att välja rätt marknadsföringskanal är avgörande för att företag ska synas på marknaden och bland konkurrenterna. Att etablera sig och underhålla ett starkt varumärke och varumärkesimage är av yttersta vikt för att förbli relevant och dominera marknaden. Denna studie undersöker marknadsförings och varumärkespreferenser bland slutkunder till Ab Trädgård Hinjärv Puutarha Oy. Genom en kvantitativ metod, en enkätundersökning, visade det sig att sociala medier är den mest föredragna marknadsföringskanalen för kunderna. Inom sociala medier dominerar Instagram och Facebook. Personliga rekommendationer följde tätt därefter. Geografisk plats hade ingen påtaglig effekt på slutkundernas preferenser. Studien visade även att kvalitet är den mest påverkande faktorn för preferenser när det gäller varumärkesimage. Resultaten indikerade generellt hög nöjdhet med Ab Trädgård Hinjärv Puutarha Oy:s nuvarande marknadsföringsstrategi, men pekade även på områden där förbättringar kan göras. Tydligare information och marknadsföring, och överlag en bättre marknadsföring framhölls som något som kunde förbättras. I sammandrag ger studien insikter om preferenser för marknadsföring och varumärkesimage samt identifierar potentiella förbättringsområden för Ab Trädgård Hinjärv Puutarha Oy. Being able to market oneself effectively is crucial for any business striving for success. In the constantly changing and digitalized world, companies are required to continuously adapt, as customers expect a lot and have preconceived demands. Choosing the right marketing channel is critical for companies to stand out in the market and among competitors. Establishing and maintaining a strong brand and brand image is of utmost importance to remain relevant and dominate the market. This study examines marketing and brand preferences among end customers of Ab Trädgård Hinjärv Puutarha Oy. Through a quantitative method, a survey revealed that social media is the most preferred marketing channel for customers. Within social media, Instagram and Facebook dominate. Personal recommendations closely followed. Geographical location had no significant effect on end customers' preferences. The study also showed that quality is the most influential factor for preferences regarding brand image. The results generally indicated high satisfaction with Ab Trädgård Hinjärv Puutarha Oy's current marketing strategy but also highlighted areas where improvements could be made. Clearer information and marketing, and overall better marketing were emphasized as areas for improvement. In summary, the study provides insights into preferences for marketing and brand image and identifies potential areas for improvement for Ab Trädgård Hinjärv Puutarha Oy.