Rakkaudesta rakennusperintöön: strategia Curatio ry:lle
Alakoski, Hanna (2024)
Alakoski, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Curatio ry:lle strategia. Strategian avulla selkeytettiin yhdistyksen tulevaisuuden suunta ja luotiin toiminnalle reunaehdot, se toimii jatkossa myös hallituksen ja toiminnanjohtajan työskentelyä ohjaavana tekijänä. Opinnäytetyöstä syntyi lopputuotteena yhdistykselle strategiamateriaali. Työstä rajattiin pois strategian käytännön toteutumisen seuranta.
Strategia on yhdistyksille tärkeä työkalu tavoitteiden saavuttamisessa ja sen vaikutukset voivat ulottua yhteisöön yhdistystä laajemmalle. Strategia on perusteltua ja johdonmukaista toimintaa, sen ytimessä on tieto siitä, mitä haasteita pyritään taklaamaan, ohjaava käytäntö ja toimintaohjeet. Kolmannella sektorilla myös yhteistyö muiden toimijoiden kanssa on usein strategiassa oleellista.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena yhteistyössä yhdistyksen hallituksen ja toiminnanjohtajien kanssa. Jäsenistöä ja muita sidosryhmiä kuultiin sähköisen sidosryhmäkyselyn avulla. Kyselyn tuloksia analysoitiin käyttäen teemoittelua. Strategiaprosessin aikana talven ja kevään 2024 kuluessa pidettiin neljä työpajaa, ensimmäisessä tehtiin nykytilan selvitys, toisessa ja kolmannessa työstettiin strategiaa ja neljännessä viimeisteltiin ja hyväksyttiin strategia.
Strategiatyö perustui kirjallisuuden pohjalta luotuun, Curatiolle räätälöityyn strategiaprosessiin. Työssä käytettiin useita strategiatyökaluja. Nykytilan selvityksessä apuna olivat PESTEL ja SWOC/T-analyysi, strategian muodostamisessa Value Proposition Canvas sekä Business Model Canvas. Opinnäytetyö etenee kronologisesti strategiatyön vaiheiden mukana ja se on kirjoitettu vetoketjutekniikalla, jossa teoria ja empiria vuorottelevat.
Prosessin lopputuloksena voitiin todeta, että toimintaympäristö muuttuu monelta osin yhdistyksen eduksi, mutta myös sopeutumista tarvitaan, esimerkiksi sosiaalisen median vaikutuksen hyödyntämisessä. Yhdistys pysyy relevanttina panostamalla perustoimintaansa, tämä on myös oleellista yhdistyksen tarkoituksen täyttymiseksi jatkossakin. Toimintaa tulee aktivoida ja näkyvyyttä parantaa, rahoituksen varmistamista unohtamatta. Strategiaa tulisi tarkastella säännöllisin väliajoin muun toiminnan ohessa ja muuttaa tarpeen mukaan nopeastikin.
Strategiaprosessin aikana listattiin toimenpiteitä, joilla toiminnan jatkuvuus ja kehitys pystytään varmistamaan. Toimintaa ohjaavat jatkossa strategialausunnon lisäksi myös työn aikana sanoitetut yhdistyksen missio ja visio. Prosessissa onnistuttiin herättelemään osallistujien ajattelua, pohtimaan yhdistyksen tarkoitusta ja mahdollisuuksia sekä arvioimaan toimintaa arjen pyörityksen yläpuolelta. Työn tuloksena tuli esiin myös asioita, jotka tulevaisuudessa yhdistyksille strategiatyötä tekevien olisi hyvä ottaa huomioon, esimerkiksi ajanhallintaan ja prosessin avoimuuteen liittyvät näkökohdat.
Strategia on yhdistyksille tärkeä työkalu tavoitteiden saavuttamisessa ja sen vaikutukset voivat ulottua yhteisöön yhdistystä laajemmalle. Strategia on perusteltua ja johdonmukaista toimintaa, sen ytimessä on tieto siitä, mitä haasteita pyritään taklaamaan, ohjaava käytäntö ja toimintaohjeet. Kolmannella sektorilla myös yhteistyö muiden toimijoiden kanssa on usein strategiassa oleellista.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena yhteistyössä yhdistyksen hallituksen ja toiminnanjohtajien kanssa. Jäsenistöä ja muita sidosryhmiä kuultiin sähköisen sidosryhmäkyselyn avulla. Kyselyn tuloksia analysoitiin käyttäen teemoittelua. Strategiaprosessin aikana talven ja kevään 2024 kuluessa pidettiin neljä työpajaa, ensimmäisessä tehtiin nykytilan selvitys, toisessa ja kolmannessa työstettiin strategiaa ja neljännessä viimeisteltiin ja hyväksyttiin strategia.
Strategiatyö perustui kirjallisuuden pohjalta luotuun, Curatiolle räätälöityyn strategiaprosessiin. Työssä käytettiin useita strategiatyökaluja. Nykytilan selvityksessä apuna olivat PESTEL ja SWOC/T-analyysi, strategian muodostamisessa Value Proposition Canvas sekä Business Model Canvas. Opinnäytetyö etenee kronologisesti strategiatyön vaiheiden mukana ja se on kirjoitettu vetoketjutekniikalla, jossa teoria ja empiria vuorottelevat.
Prosessin lopputuloksena voitiin todeta, että toimintaympäristö muuttuu monelta osin yhdistyksen eduksi, mutta myös sopeutumista tarvitaan, esimerkiksi sosiaalisen median vaikutuksen hyödyntämisessä. Yhdistys pysyy relevanttina panostamalla perustoimintaansa, tämä on myös oleellista yhdistyksen tarkoituksen täyttymiseksi jatkossakin. Toimintaa tulee aktivoida ja näkyvyyttä parantaa, rahoituksen varmistamista unohtamatta. Strategiaa tulisi tarkastella säännöllisin väliajoin muun toiminnan ohessa ja muuttaa tarpeen mukaan nopeastikin.
Strategiaprosessin aikana listattiin toimenpiteitä, joilla toiminnan jatkuvuus ja kehitys pystytään varmistamaan. Toimintaa ohjaavat jatkossa strategialausunnon lisäksi myös työn aikana sanoitetut yhdistyksen missio ja visio. Prosessissa onnistuttiin herättelemään osallistujien ajattelua, pohtimaan yhdistyksen tarkoitusta ja mahdollisuuksia sekä arvioimaan toimintaa arjen pyörityksen yläpuolelta. Työn tuloksena tuli esiin myös asioita, jotka tulevaisuudessa yhdistyksille strategiatyötä tekevien olisi hyvä ottaa huomioon, esimerkiksi ajanhallintaan ja prosessin avoimuuteen liittyvät näkökohdat.