Kontaktijongleerausta konstruktivistin silmin : oppijana taiteen perusopetuksen harrastaja
Kareinen, Nikolai (2024)
Kareinen, Nikolai
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214260
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen kontaktijongleerausta konstruktivistisen oppimiskäsityksen näkökulmasta ja etsin tehokkaita pedagogisia menetelmiä sirkusharrastajien kontaktijongleeraustaidon oppimisen tukemiseksi. Tavoitteenani on jakaa omaa erikoisosaamistani kontaktijongleerauksen opettamisesta.
Työssäni käsitellään kontaktijongleerauksen perusteita, siihen liittyviä fysiikan lainalaisuuksia ja pohditaan opetusmenetelmiä, jotka voivat auttaa opettajia tukemaan oppijoiden omatoimista tekniikoiden harjoittelua. Lähestymistapani perustuu aiempaan tutkimukseen sekä omiin kokemuksiini ja asiantuntemukseeni aiheesta. Pyrin tarjoamaan käytännönläheisiä näkökulmia kontaktijongleerauksen opettamiseen ja oppimiseen, hyödyntäen konstruktivistista oppimiskäsitystä, kehollisen kokemuksellisen oppimisen periaatteita sekä progressiivisen taidon oppimiskäsityksen merkitystä. Lisäksi tarkastellaan lajianalyyttisesti kontaktijongleerauksen perinteisiä tekniikoita ja niiden suhdetta edellä mainittuihin oppimiskäsityksiin.
Työssäni käsitellään kontaktijongleerauksen perusteita, siihen liittyviä fysiikan lainalaisuuksia ja pohditaan opetusmenetelmiä, jotka voivat auttaa opettajia tukemaan oppijoiden omatoimista tekniikoiden harjoittelua. Lähestymistapani perustuu aiempaan tutkimukseen sekä omiin kokemuksiini ja asiantuntemukseeni aiheesta. Pyrin tarjoamaan käytännönläheisiä näkökulmia kontaktijongleerauksen opettamiseen ja oppimiseen, hyödyntäen konstruktivistista oppimiskäsitystä, kehollisen kokemuksellisen oppimisen periaatteita sekä progressiivisen taidon oppimiskäsityksen merkitystä. Lisäksi tarkastellaan lajianalyyttisesti kontaktijongleerauksen perinteisiä tekniikoita ja niiden suhdetta edellä mainittuihin oppimiskäsityksiin.