Palautteen antaminen laulutunnilla : opettajan rooli tehokkaan oppimisen ja hyvinvoinnin tukena
Rantanen, Elina (2024)
Rantanen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214286
Tiivistelmä
Palautteen antaminen on olennainen osa oppimisprosessia. Palautteella on myös voimaa: se voi vahvistaa itsetuntoa tai nujertaa oppilaan motivaation. Opinnäytetyössä esitellään opettajan vastuullista roolia verbaalisen palautteen antajana laulutunneilla, määritellään erilaisia palautteiden muotoja sekä eritellään niiden vaikutusta oppilaaseen ja hänen oppimiseensa. Opinnäytetyössä kuvataan laulajaa psykofyysisenä kokonaisvaltaisuutena, johon palautteen herättämät emootiot heijastuvat fyysisesti. Päätavoitteena on ollut kartoittaa, millaista on oppimista tukeva tehokas palaute. Tiedonkeruumenetelmänä tässä opinnäytetyössä on käytetty kirjallisuuskatsausta.
Kirjallisen opinnäytetyön aihe syntyi tekijän käytyä laulajakollegoiden kanssa keskustelua laulunopettajien tavoista antaa palautetta ja ohjeistaa laulutunneilla. Tarkoituksena oli selvittää, minkälainen merkitys tavalla antaa palautetta on oppilaan oppimiseen ja hyvinvointiin.
Eri tutkimustuloksista käy ilmi, että laulajan ääni on haavoittuvainen palautteelle ja laulusuoritus määrittyy osin henkisen hyvinvoinnin mukaan. Opinnäytetyö tutustuttaa lukijan tehokkaan palautteen antamiseen, joka koostuu positiivisesta ja korjaavasta palautteesta, ja jonka tulee olla tavoitteellista ja tekemiseen kohdistuvaa. Opinnäytetyössä raportoiduista tutkimustuloksista voi päätellä, että opettajan tavalla antaa palautetta on merkitystä oppilaan oppimistuloksille sekä henkiselle hyvinvoinnille. Opettajalla on suuri vastuu kannatella oppilaan itsetuntoa.
Kirjallisen opinnäytetyön aihe syntyi tekijän käytyä laulajakollegoiden kanssa keskustelua laulunopettajien tavoista antaa palautetta ja ohjeistaa laulutunneilla. Tarkoituksena oli selvittää, minkälainen merkitys tavalla antaa palautetta on oppilaan oppimiseen ja hyvinvointiin.
Eri tutkimustuloksista käy ilmi, että laulajan ääni on haavoittuvainen palautteelle ja laulusuoritus määrittyy osin henkisen hyvinvoinnin mukaan. Opinnäytetyö tutustuttaa lukijan tehokkaan palautteen antamiseen, joka koostuu positiivisesta ja korjaavasta palautteesta, ja jonka tulee olla tavoitteellista ja tekemiseen kohdistuvaa. Opinnäytetyössä raportoiduista tutkimustuloksista voi päätellä, että opettajan tavalla antaa palautetta on merkitystä oppilaan oppimistuloksille sekä henkiselle hyvinvoinnille. Opettajalla on suuri vastuu kannatella oppilaan itsetuntoa.